Na Mělníku začíná Máchova cesta samozřejmě na Zámecké vyhlídce, přes Podolí a pak podél vinic a zahrádek vede na Chloumek a Liščí roklí do Lhotky. Sem můžete také dojet vlakem, mšenskou lokálkou, jejíž koleje sledují potok Pšovku, ušetříte sedm kilometrů, ale přijdete o vyhlídku z Chloumku na Polabí a České středohoří. Za Lhotkou lokálka mizí v Kačírekkopcích a proti proudu Pšovky teď budeme putovat my. U Velkého Lhoteckého rybníka poprvé narazíme na vysoké stěny členitých pískovcových skal, které při naší cestě budeme obdivovat téměř na každém kroku. U usedlosti Štampach vede červená značka po skalním hřebeni, nový rybník, založený tady před pár lety, máme pod sebou jako na dlani. Kolem bývalého mlýna Kroužek dojdeme k Harasovské tůni, cesta vede do skal, kolem skalního obydlí, nad nímž v 15. století stával hrádek a na potoce pověstmi opředený Krvomlýn. Při dalším putování dolem mineme Mlčeň, další bývalý mlýn, dějiště Máchových Cikánů, sruby a chaty na skalách nad námi patří Harakoku, trampské osadě ze 30. let a za chvíli jsme na začátku Kokořínského Dolu. Je tu hospoda U Grobiána, proslulá nadobyčej přívětivým personálem, první možnost občerstvení a také první možnost zkrácení trasy - červená značka se tu dělí, Máchova cesta pokračuje rovně Dolem, kolem rybníka Kačírku, koho už bolí nohy, může dojít na vlak do Mšena po červené značce odbočující vpravo Kočičinou, divokým údolím, přecházejícím ve skalní kaňon.

Hrad KokořínTrosky areálu na DoliněPo Máchově cestě dojdete k bývalé restauraci a koupališti, kteréžto objekty jsou dnes v troskách, na rozdíl od Kokořína, hradu z první poloviny 14. století, který býval romantickou zříceninou za Máchových časů a do dnešní podoby byl rekonstruován v letech 1911-18. Prohlídkou hradu končí první třetina putování Máchovou cestou, o té další bude řeč příště. Zbývá dostat se domů - na rozcestí pod hradem, u bývalé vinárny, začíná zelená značka, ta vás přes vyhlídky do Dolu dovede po čtyřech kilometrech do Mšena, odkud jede vlak na Mělník a do Mladé Boleslavi. Malá inventura nakonec, kdo absolvoval celou trasu, má v nohách 22 kilometrů.