Zpět na dotazy

4.3.2025, 14:16 | Starosta

Otázka:

Vážený pane starosto, prosím o zodpovězení několika dotazů:
Předpokládám, že je stále platná a účinná OZV města Mšena č. 1/2011 o veřejném pořádku, opatření k jeho zabezpečení a čistotě ve městě. Proto mě zajímá Váš názor na pořádek na veřejných prostranstvích.
Dva příklady:
- V ulici Karlově dlouhodobě (několik let) nájemník domu č.p. 46 má skládku dřeva, obkládá si dům nařezanými poleny (asi zatepluje?), dřevo na ulici zpracovává, znečišťuje okolí pilinami. Ano, má malý dvůr, domnívám se ale, že to je jeho starost, kam uskladnit palivové dřevo. V minulosti byl vždy pořádek před tímto domem.
- V ulici Jezerní nájemník/vlastník domu č.p. 109 (u uličky spojující Jezerní ulici s Romanovskou) skladuje palivové dřevo, nyní ho má úhledně srovnané u domu  (asi také zatepluje?). Ten má větší dvůr, ale asi hezký a upravený. V minulosti byl před domem pořádek.
Myslím, že to pro ilustraci „pořádku - nepořádku“ na veřejných prostranství stačí. Jistě při pěší procházce po Mšeně si všimnete i jiných míst, kde je užíváno veřejné prostranství k účelům skládek apod.
Ještě připomínám, že dle výše uvedené vyhlášky, veřejným prostranstvím jsou všechna náměstí, ulice, atd., a to bez ohledu k vlastnictví k tomuto prostoru. Výše uvedené příklady jsou ale na majetku města a to jistě víte.
Možná, že souhlasíte s takovýmto užíváním veřejných prostranství, pak se ptám, zda úřad (správce poplatku) vyměřuje užívání veřejných prostranství v souladu s OZV města Mšena č. 3/2019 o místním poplatku za užívání veřejného prostranství. Nebo, že by tato OZV již neplatila?
Děkuji, pane starosto za Vaši odpověď, případně odpověď úředníka pověřeného správou dodržování OZV města Mšena.


Miluše Flíglová

Odpověď:

Vážená paní Flíglová,

jsem ve vedení města 2 roky a za tu dobu jsme v radě města žádnou vyhlášku nezrušili. Takže ano, vyhláška č.1/2011 i č.3/2019 stále platí. Předpokládám ale, že v brzké době doznají obě vyhlášky nějaké změny. Vámi dva uvedené příklady porušení vyhlášky se snažíme řešit. A nejen tyto dva. Za dobu mého působení na radnici zmizelo z našich ulic minimálně 8 odstavených nepojízdných vozidel, v ul. Tyršova byla na chodníku dlouho paleta se střešní krytinou, která také zmizela. Já se vždy snažím tyto záležitosti řešit především domluvou, protože v mnoha případech opravdu stačí s lidmi mluvit. Například parkování vozíku u lavičky v ul. Karlova. Také jsem s majitelem vozíku promluvil a on si ho bez problémů uklidil. Nebo lehátka a slunečníky u kostela, které také zmizely po mé domluvě místnímu podnikateli. Řeším toho daleko více a nebudu zde všechny věci vypisovat. Na dodržování pořádku ve městě podle mne nemusí dohlížet jen starosta a úředníci. Máme 15 zastupitelů a každý z nich může s lidmi promluvit, když se mu něco nezdá. Všichni se tu přece známe. Já po Mšeně samozřejmě chodím, ale že bych aktivně hledal a hodnotil kdo, kde a jak porušuje vyhlášku, to zase ne. S tím jsem do voleb nešel. Já se spoléhám především na slušnost a dialog. Jako opravdu problémovou vnímám situaci se dřevem v ul. Karlova a tu jak jsem psal řešíme a věřím, že ji vyřešíme. Nahlášené zábory, pokud spadají do dané kategorie, tak zpoplatňovány jsou. Například filmování ať ve městě či v městských lesích, na koupališti. Zpoplatňujeme také výkopové práce.


Jiří Guttenberg - starosta
5.3.2025, 17:44

Reakce:

Vážený pane starosto,
děkuji za odpověď a za to, že se snažíte o řešení problémů, třeba jen domluvou, slušně. Některým lidem domluva nestačí. Nepořádek v ul. Karlova, i když ho řešíte, jak píšete, domluvou, nemá zatím výsledek, nic se nemění. To jen na okraj. Samozřejmě, že oslovuji zastupitele i radní, vím, že nepořádek ve městě projednáváte, snažíte se řešit, ale v mnou zmíněných dvou případech, bez úspěchu.
Víte, vážený pane starosto, o rekonstrukce, výkopové práce, lešení, mi opravdu nejde, to chápu a mám radost, že se opravuje, buduje. To, o čem mluvím, je dlouhodobý nešvar, protože ty mnou zmíněné „nepořádky“ jsou dlouhodobého charakteru.
A ještě k tomu Vámi zmíněnému zpoplatnění. Kdyby byly konkrétně tyto dva případy zpoplatněny, tak, domnívám se, by se „pachatelé“ těchto problémů, „prohnuli“. Za několik let užívání veřejného prostranství na skládku dřeva …….
Vážený pane starosto, píšete, že aktivně nehledáte a nehodnotíte, kde a kdo a jak porušuje vyhlášku. Pokud si ale nebudete všímat nepořádku, budete tedy pasivní, pak budou někteří občané bez problémů ten nepořádek dělat.
Vím z mé praxe, že starosta má mnoho úkolů, zodpovědnosti a povinností a nemůže hlídat dodržování vyhlášek. Proto máte zaměstnance města, které můžete a jsem přesvědčena, že musíte, pověřit kontrolou dodržování vyhlášek. V některých případech je to samozřejmostí, jako např. finanční odbor kontroluje platby za svoz TKO, poplatky za psy apod.
Do voleb, jak píšete, jste nešel proto, abyste sledoval kdo, kde a jak porušuje vyhlášku. Je to ale jedna z Vašich povinností a záleží na Vás, jakou formu zvolíte – pověření zaměstnance města, žádost o spolupráci s Policií ČR (viz § 103, odst. 4, písm d) zákona o obcích.  
Vážený pane starosto děkuji za Váš čas, který jste věnoval mým připomínkám.


Miluše Flíglová
6.3.2025, 06:37

Reakce:

Jak jsem již psal v předešlém příspěvku. Problém v ul. Karlova vnímám jako zásadní a věřím, že ho vyřešíme.  Posílat na naše občany PČR nebo je skrze úředníky předávat k přestupkovému řízení je až ta úplně poslední možnost, kterou bych chtěl využít.

Děkuji za Vaše připomínky a podněty
Jiří Guttenberg