Zpět na dotazy

16.1.2004, 14:55 | Městský úřad

Otázka:

dobry den,nevaham vyuzit moznosti dovolani se nejakych odpovedi a obracim se timto na cely mestsky sbor a tazi se: proc ve msene kontejnery na plasty nenachazi se?zdalo by se totiz,ze tyto zaplneny budou podstatne rychleji,nezli kontejnery na sklo a papir...nasi spolecnosti vladne nikoli aluminium-jak tvrdil jara cimrman-ale PLAST...predem dekuji za nas vsechny,kteri si touto otazkou hlavy vylomit mohou...j.k.

Odpověď:

Ve městě Mšeno a satelitních obcích spadajících pod správu města Mšena nenajdete kontejnery na plasty, čehož jste si povšiml.
A proč ?????????
Pronájem kontejneru na plasty je ve stejné výši jako kontejner na sklo a papír. Cena za jeden odvoz je také stejná jako u skla a papíru, ale jak správně píšete, že kontejnery na plasty by byly zaplněny daleko dříve nežli kontejnery na sklo a papír, to znamená, že město by uhradilo mnohem více financí za odvoz plastů, což by se ve svém důsledku muselo promítnout do nákladů za separovaný sběr a celkovou sumu financí za systém shromažďování, třídění, skládkování a odvozu TKO pro jednotlivého občana. V současné době výše poplatku za zmíněný systém činí i pro rok 2004 365,-Kč/osobu/rok a vlastníka nemovitosti v katastru obce.
- Výsledek při použití kontejnerů - vyšší poplatek na občana a kde je výchova občana ke třídění??????? Proto město nabízí občanům k odprodeji žluté igelitové pytle s logem Rethmann-Jeřala, cena 1 ks pytle je 14,-Kč, občan jej zakoupí, donese až do domu, ukládá do něho prázdné, vypláchnuté, sešlápnuté plastové láhve tak dlouho, až jej naplní (při správném sešlápnutí se vejde až 65 ks lahví) a každý poslední čtvrtek v měsíci jej přistaví ke kontejnerům na sklo a papír, které jsou umístěny na různých místech města a okolních obcích. Doporučuji odložit již každou poslední středu během dne, protože firma může odvážet již v ranních hodinách posledního čtvrtku v měsíci. 
- Výsledek - občan si zvyká na třídění odpadů a pomáhá městu ušetřit náklady.
V současné době se snažíme postoupit ve třídění dál, firma Rethmann-Jeřala pro první fázi návyku dává červené igelitové pytle s logem zdarma a třídíme do nich kartony od mléka,různých nápojů,různých velikostí.Tyto kartonky musí být vypláchnuté,složené do plochého balíčku,do sběrného pytle se naskládá těchto krabiček mnoho a poté odložíte stejným způsobem jako pytle na plasty a ve stejnou dobu.
- Výsledek - občan se učí třídit, ušetří životní prostředí a zase městu šetří náklady.
Také si myslíte, že s jakýmkoli tříděním odpadů se  m u s í  začít v základních školách ?! Je to můj názor,ale „starého psa novým kouskům nenaučíš“, to heslo platí a děti by nám pomohly vychovat v této otázce nás rodiče a prarodiče.

Marie Štráchalová

Odpověď panu Chaloupkovi

Plasty, plasty, plasty .............
Dobrý den, pane Chaloupko, Vaši připomínku k plastovým kontejnerům jsem již pročetla několikrát a musím přiznat, že máte pravdu co se týče třídění do kontejnerů nebo do pytlů.
Trochu jsem zaslepená nedostatkem financí v našem rozpočtu, proto se snažím, aby nám pomáhali i občané svojí "korunou". Ale již dne 8.3.2004 se naše město přihlásilo do pilotního projektu  Intenzifikace sběru využitelných složek komunálních odpadů, který zastřešuje KÚ Středočeského kraje a požadujeme přidělení 1 ks velkého kontejneru 1100 lt na plasty a po jednom kontejneru (zvon) na barevné sklo a bílé sklo. Zatím jej umístíme zřejmě u vjezdu na skládku TKO.
Podmínkou projektu je:
teď obdržíme zdarma tyto nádoby, vyvážení a údržbu hradí obec a do jednoho roku musíme odebrat na vlastní náklady nejméně polovinu požadovaného množství projektu na sběr využitelných složek komunálních odpadů. Ponecháme občanům na výběr, někdo bude používat pytle, někomu bude bližší kontejnerový sběr plastů a dále budou občané, kterým není blízký žádný způsob třídění, ale to už tak je.
Děkuji za Váš názor. Pište dál.

Marie Štráchalová


starostka
16.1.2004, 14:55

Reakce:

Kolik je cena za kg papiru???
Dan
16.1.2004, 14:55

Reakce:

Currently, most people use plastic containers since ancient times because of the low cost and sometimes they think it's free. If we completely change to bio-waste and force them to spend a large amount of money every day, this will take time. It cannot be urgent. <a href="https://lolbeans.online">lolbeans</a>
clarkleblanc
16.1.2004, 14:55

Reakce:

Dobrý den, mám podobný názor jako p. Kašpárek. Umístění kontejneru u skládky není podle mne vhodné, lidé budou ochotni třídit, jen pokud s tím budou mít co nejméně starostí. V souvislosti s tím je také otázkou, zda mít jeden 1100 l kontejner, nebo např. dva menší.  Václav Novák
V. Novák
16.1.2004, 14:55

Reakce:

Dobreho dne preji...opetovne,zas a znovu rekace na Nekocny pribeh s podtitulem Plasty,plasty...musim uznat,ze se zda,jakoby se na radnici blyskalo na lepsi casy...konecne se dockame alespon jednoho kontejneru na plasty...ovsem tento se bude skvet(schovavat) u skladky? dovoluji si s touto lokaci polemizovat...jiste se najdou lide, kteri opravdu chteji tridit odpad- a tito si cas a cestu na vybehnuti za mseno jiste najdou...obavam se ale,ze ona lokace je ponekud nestastne zvolena, s ohledem na tu cast obyvatel potencialne tridicich odpad, kteri nebudou vahat a takovymto pochodem s plasty pres cele mesto(nemluvim jen o motivaci,ale i o generaci tech,pro ktere se takove vylety za tridenim stanou opravdu fyzicky spise narocne) se nechaji spise odradit...myslim,ze lokace nekde v centru mesta by byla jiste vhodnejsi a pragmatictejsi-navic pomysleme pri tom na turisty, kteri se naskytnou-a naskytuji se stale casteji a ve vetsi mire- v nasem mestecku a patrajic po kontejneru na plasty budou jiste instinktivne v centrum mirit, a nikoli po cichu na vetrnou hurku, kde se proti nebesum hrde tyci nase skladka, jistojiste strazena kontejnerem na plasty...nebylo by tedy vhodnejsi a praktictejsi umistit kontejner lidem pod nos a na oci, nez ho pred nimi schovavat a tim si tak ztezovat politiku zaskolovani svych obyvatel v trideni odpadu?dekuji j.k.
j kašpárek
16.1.2004, 14:55

Reakce:

Dobrý den, přesto, že jsem od Vás odpověď na původní dotaz ohledně plastů mohl na našich nových vzkvétajících stránkách nalézt, stále se nemohu ubránit dotazování se opětnému. Předchozí dvě rekace p. Nováka a Chaloupky komentovat nebudu, jelikož si lze jednoduše spočítat, že náš zájem na třídění odpadů je stejný a nebudu tudíž mít snahu opakovat argumenty již zmíněné. Abych řekl pravdu, Váš argument ohledně fin nákladů na odvoz kontejnerů s plasty mě poněkud zaskočil, i když nebyl ani neočekávatelný. Takováto politika řešení problému s plasty mi přijde poněkud zastrašující pro občany, kteří Vaši odezvu četli. Otázkou je, zda-li by politika obce neměla třídění odpadů spíše  podněcovat, nežli od něj zrazovat argumenty finančními(obávám se totiž, že tyto úzkoprsé argumenty budou mít jistě dopad na valnou část našeho obyvatelstva,v jehož sobeckosti se nenajde kousek prostoru na přemýšlení o dopadu jejich chování-netřídění- na generace budoucí) a tudíž následně získávat předpojaté publikum. Naskýtá se tedy další otázka, zda-li se nám jako obci vyplatí si plastovým odpadem postupně,ale jistě,zaplňovat skládku, nežli se postarat o to,aby se zřídily kontejnery na plasty a přenechali tuto starost firmám, které se o zpracování takového odpadu postarají ve svém zájmu. Pokud  tedy nedojde k tomu, že by se u nás na několika rozích skvěly ve své nádheře kontejnery na plast, nezbude než přemýšlet o tom, na jakou planetu naší soustavy by mělo Mšeno důsledkem rychlejšího zaplňování své skládky plasty odvážet? To to je ale hypotetická otázka do budoucna, která se naší generace zřejmě týkat nebude. Ale přeci, není třídění plastů v naší obci i v NAŠEM zájmu?
Děkuji J.K.
J. Kašpárek
16.1.2004, 14:55

Reakce:

Vážená paní starostko,
dovolte abych také reagoval na Vaši odpověď. Podle mého názoru systém pytlů na třídění plastů způsobuje pouze to, že člověk, který se chová zodpovědně k našemu životnímu prostředí zaplatí ročně za tuto svou "libůstku" při frekvenci cca 1 pytel měsíčně (moje vlastní zkušenost) 168 Kč. A při očekávaném zpoplatnění pytlů na kartony se tedy bude pomalu blížit částce, kterou platí také za odvoz TKO. Tato skutečnost tedy nikoho k třídění nemotivuje. To je jedno hledisko.

Druhým hlediskem je, že např. při lednovém odvozovém termínu bylo u kontejnerů 13 pytlů s plasty a z toho jen 5 pytlů Rethmann a 8 pytlů neoriginálních. Z toho tedy vyplývá, že někteří lidé by třídili, ale systém
jim nevyhovuje.

Zajímavé by bylo i zveřejnění konkrétních čísel o systému Ekokom, (např. množství vytříděných odpadů ve Mšeně, příp. finanční přínos městu.) do kterého je město zapojeno a díky němuž by měly do městské pokladny přicházet za třídění odpadů peníze. A jak jsem se dočetl na webových stránkách tohoto systému, je každá obec finančně zvýhodněna tím, že kromě skla a papíru třídí i plasty.

Vím, že nalézt ideální řešení pro třídění odpadů je těžké, ale myslím, že by to stálo za shromáždění dostupných poznatků a zkušeností a obsáhlejší diskusi na toto téma.

Václav Novák

V. Novák
16.1.2004, 14:55

Reakce:

Dobrý den,
měl jsem stejný dotaz jako tazatel j.k. ohledně kontejnerů na plasty.
Musím přiznat, že mě Vaše odpověď překvapila.
Souhlasím s tím, že je nejlepší začít u dětí a právě proto je nejjednodušší naučit děti využívat tyto kontejnery.

Děti si asi nebudou chodit kupovat pytle za 14,-Kč a jen velmi obtížně k tomuto kroku přimějí své rodiče.
Ve škole se učí o škodlivosti odpadů na životní prostředí a právě plasty patří k těm nejškodlivějším.
Zkusme si položit otázku, který kontejner je ten nejdůležitější ?
Jak velká zátěž pro přírodu je rozkládající se nebo spálený papír v porovnání s plastovou lahví ?
Co udělá s plastovou lahví domácnost, která odmítne kupovat pytel na plasty ? Odhodí jí do kontejneru na domovní odpad nebo jí spálí. A sklo ? Jistě mi dáte za pravdu, že produkce skleněných obalů je stále více na ústupu, protože jsou nahrazovány právě těmi plastovými.
Nebylo by proto lepší začít s výchovou ke třídění odpadu právě u těch nejškodlivějších komodit,
mezi které jistě plasty patří ?
Obhajoba nepřítomnosti kontejnerů na plasty jejich finanční náročností oproti kontejnerům na papír a sklo mi připadá velmi nesprávná, vždyť to že budou rychleji plné je právě cílem těchto aktivit, kterými se učí lidé třídit odpad. Vždyť to bychom třeba mohli založit kontejnery na měděný odpad. Tyto by se neplnily vůbec, čímž by se
ušetřilo více na nákladech na odvoz. Omlouvám se za ironii, ale takto vnímám Vaše vysvětlení:
&#8222;Kontejnery na papír a na sklo se plní pomaleji, proto je máme, ale kontejnery na plasty by se plnily rychleji,
proto je nemůžeme financovat&#8220;
Např. obec Střemy toto zvládá, ale i v jiných obcích a městech se setkávám vždy se třemi kontejnery.
Jinak, bych chtěl ocenit nový informační portál města, je zde velmi mnoho zajímavých informací a věřím, že další budou přibývat, což jistě ocení nejen turisté, ale i obyvatelé Mšena.
Děkuji, M.Chaloupka

M.Chaloupka