 Režisér Vízner 
hodnotí uplynulou divadelní sezonu
Režisér Vízner 
hodnotí uplynulou divadelní sezonu  
   
Mšenští divadelníci vstoupili do nové sezony studiem hry "Dovolená s rizikem". O zamyšlení nad uplynulým obdobím jsme požádali Jaroslava Víznera, režiséra 
mšenského Divadelního sdružení.
Blíží se přelom roku. Jak byste 
zhodnotil uplynulou sezonu mšenského divadelního souboru z pohledu režiséra? 
   Nemohu než být naprosto upřímný. Je mi stále velmi 
smutno z toho, co se stalo. Je mi líto té náramné a zajímavé práce na představení Ze života hmyzu, jež přišla vniveč. Hry, jež měla úspěch a byla 
připravena na dlouhou kariéru. Měl bych to vlastně pojmenovat vztekem, že si 
členové souboru nevážili alespoň své náramné práce, když ne mě. Vše začalo 
odchodem dvou hereček. Jejich argumenty jsem doposud nepochopil, ale respektuji 
je. Někdy si pokládám otázku, co mají někteří lidé tolik na práci, že nemohou 
věnovat – občas – jeden večer divadelnímu představení. Udělal jsem vše pro to, 
aby se ztráta dvou hereček kompenzovala. Bylo to na dobré cestě, ale při prvních 
obtížích se soubor rozhodl všeho nechat, i když bylo před námi kupř. dlouho 
inzerované představení na hradě Houska. Vzalo mi to chuť do další práce. Jediné 
hodnocení minulé sezony je absence odpovědnosti k práci souboru i k osobnímu 
kreativnímu činění. 
Chystáte také nové představení? Proč jste si 
tentokrát vybral komediální žánr a konkrétně tuto hru? 
   
Někteří z herců projevili lítost nad tím, co se stalo, i když na neobnovení hry 
měli podíl všichni. Požádali mě o další spolupráci. Přijal jsem to s podmínkou, 
že se budou všichni napříště zapáleně podílet na dalším životě souboru a nenechají veškerou starost na mně. Hledal jsem v prvé řadě hru veselou, což bylo 
společným přáním všech, ale hlavně hru s obsazením, jež si může osiřelý soubor s tak málo členy dovolit. 
Myslíte si, že můžete v tomto 
představení potvrdit stoupající úroveň souboru, která je po uvedení hry Ze 
života hmyzu nesporná? 
   Úroveň souboru je neoddělitelně 
závislá na kvalitě práce herců. Já se vždy snažím jít co nejdál v kvalitě práce 
a invence. Ale ta „úroveň“ může splasknout jako bublina, nebudou-li herci brát 
práci vážně. Při minulé spolupráci jsem často slyšel: „My nejsme profesionálové, 
nemůžete na nás chtít ...“ Moje odpověď byla a je: Právě naopak, protože jste 
amatéři, musíte „dřít“ mnohem víc. Vytrvalá a dlouhodobá práce byla za úspěchem 
Hmyzu. Napadá mě jeden rozhovor s jedním z herců, jenž velmi trpí kupř. 
nedochvilností na zkoušky. Říkal mi: „Máme se sejít v 18 h, ale vy, pane 
Víznere, raději přijeďte na 18.30 h. Vy jste nepochopitelně velmi přesný, my to 
nedokážeme.“ To není o tom to dokázat, jde o to respektovat ostatní. A to platí 
o herecké práci stejně. Pokud se někdo nepřipraví na zkoušku, nemá pražádný 
respekt pro ostatní. 
Na diváckou přízeň si Divadelní sdružení 
určitě stěžovat nemůže. Měl byste nějaké jiné „tajné“ přání ohledně 
souboru? 
   Měl – aby vzbudil u ostatních obyvatel zájem 
o divadlo, aby inspiroval mladou generaci k tomu, aby místo postávání na náměstí 
se k nám přidali. Dívat se na televizi, nebo postávat a pokuřovat je jistě pohodlné a lákavé, ale do života to moc nepřinese. Nechápu, že se ve Mšeně 
nenajde mladý člověk, jenž by se rád naučil režisérskou práci tím, že by mi 
asistoval. Nerozumím. Nemám bohužel dostatek času vše táhnout. A ještě jedno 
přání, aby se členové souboru – jeden jak druhý – zapojili do potřebných 
pomocných funkcí, bez nichž divadlo nemůže existovat. 
Právě 
jste se vrátil ze Ženevy, byl jste tam pracovně? Máte ještě nějaké pracovní 
aktivity v Čechách? 
   V Ženevě jsem dlouho bydlel a pracoval i po ostatní Evropě. Všude se cítím dobře, a najdu-li práci tam nebo jinde, stále je to stejná práce: Nikdy se nemuset stydět se pod svoji práci 
podepsat. Aktivity mám různé: režii, herectví, scénáristiku či žurnalistiku. 
Když pracuji na zahradě či na domě, nebo i jinak vyrábím rukama či hlavou, těší 
mě to stejně. A tak odpověď je: ano. Hezké vánoční svátky a doufám, že v novém 
roce si budeme vybírat mezi početnými zájemci o divadlo. 
Otázky 
kladl
Václav Novák