Konečně se udělalo hezké počasí i o nedělním odpoledni. Dcera a její přátelé se rozhodli projít se trochu kolem skal u Mšena a dojít na Kokořín. Malou Aničku nechali u mě. Prý, abychom se vzájemně ohlídaly, říkali žertem. Anička je velmi samostatná žákyně třetí třídy základní školy. Sama se přihlásila do výtvarného kroužku a někdy mě obdarovává svými výtvory. Nevím, zda nepoužívají nesprávný jíl, nebo jsou ta dílka nesprávně vypálená. Některé věci se samy časem rozpadnou.
   Tentokrát mě obdarovala soškou ještěra. – Byla bych ti ho omalovala nazeleno, říkala omluvně, ale došla mi barva. – Nevadí, mám střep zeleného skla, mohu se na něj dívat přes to sklo. – Jémine, to jsem nevěděla, že to jde, divila se holčička.
   Když jsem byla malá, chodilo se do mého domova kouzelnými dveřmi. Že byly kouzelné, to vím určitě. Kdyby žil můj bratr, potvrdili bychom ti to oba dva. Byly těžké, dubové, dole oplechované. Od polovice nahoru měly kovové rámečky vyplněné barevnými skly. Jak postupovalo slunce, postupně ozařovalo skla a chodbu za dveřmi, měla modré, žluté i jiné barevné pruhy. Přenášívala jsem si pak panenky a hračky do různobarevných „pokojů“. V tom duhovém světě jsme s bratrem prožili mnoho zázračných chvil. Ty masivní dveře byly také náš ochranný val před ostatním světem. Už je vyhodili. Zdály se jim nemoderní. Já tam již nejsem doma, když ty dveře chybí. – Proč jsi jim o ně neřekla, když je nechtěli? To já bych došla tam, kde je vyhodili, a odnesla bych si je.
   Chvíli jsme mlčely. Víš, Aničko, ony ty nové dveře nedají žádnou práci. Nemusí se natírat a leštit skla. Teď mě napadá, že ani vzpomínky na ten barevný svět bychom ti s mým bratrem neříkali stejně. Krátce předtím, než zemřel, mi poslal dopis z tropických krajů. Psal, že právě absolvoval pochod. Na slunci bylo 41–45 °C, byl rád, že to dokázal. Ke konci pochod prý intenzivně myslel jen na příjemný chládek, jaký býval za vchodovými dveřmi našeho domu. Vidíš, on myslel na chládek a já jen na útulně provoněné teplo za nimi.
   On říkal těm dveřím Pythagorky a já jsem si nikdy nevšimla, v jakých obrazech byla ta skla složená. – Proč jim říkal tak ošklivě? – To není ošklivé! Je to už dva a půl tisíce let, kdy žil v Řecku moudrý pán Pythagoras a ten mj. popsal, že obsah čtverce sestrojeného nad přeponou pravoúhlého trojúhelníka je rovný součtu obsahu čtverců nad odvěsnami. Ta skla ve dveřích prý tvořila ten obrazec dvakrát.
   To o tom Řekovi, jaký byl chytrý, věděl jen tvůj bratr? – Ne, kdepak, to ví přece každý! – I naše paní učitelka? – Samozřejmě, i tvoji rodiče a všichni! – Mně to ale nikdo neřekl! – Jsi ještě malá. Dozvíš se to a ještě o dalších a dalších pravidlech. Čím víc jich budeš poznávat, tím víc se budeš divit, jak málo víš. – Jak to? Proč?
   Mohla jsem si vydechnout. V předsíni se ozvaly hlasy. Konec otázek.

Ludmila Svátková