V roce 1932, kdy ještě doznívala
hospodářská krize, nebylo mnoho zákazníků, kteří by si mohli pořídit motocykl za
15 000 korun. Mnoho výrobců motocyklů, ale i automobilů bylo v této době nuceno
ukončit výrobu.
Této situaci se Jawa postavila se
stopětasedmdesátkou. „Nejlepší stroj za málo peněz“ – hlásal dobový reklamní
slogan. Nová lehká Jawa 175 byla na tehdejší poměry velice levná, stála jen 4
650 Kč, což byla jedna třetina ceny ostatních motocyklů této třídy. Nová jawička
měla tříkanálový dvoutaktní jednoválcový motor o objemu 172,6 cm3,
ten disponoval dostatečným výkonem 3,6 kW při 3 750 otáčkách za minutu. Motocykl
měl třístupňovou převodovku, obsluhovanou ruční pákou, vedenou přímo ze skříně.
Rám byl z lisovaného plechu. Motocykl dosahoval rychlosti 70–80 km/h při
průměrné spotřebě 3–3,5 l/100 km.
Aby mohla továrna vyrábět
motocykly již v roce 1932, nekoupila v Anglii jen motory Villiers, ale i
převodovku a další potřebné díly. Malá Jawa se stala během krátké doby prodejním
šlágrem a výrazně se zasloužila o motorizaci tehdejšího Československa. Stroj
byl v průběhu let různě vylepšován a modernizován, proto se ve výrobním programu
udržel až do roku 1946, kdy byly sestrojeny poslední poválečné kusy.
Za VTCM
Jiří Říha