Vážení čtenáři, tentokrát bychom vám chtěli představit nejstarší historické kočárky, které máme u nás ve Starých krásnostech k vidění.

Jedná se o kočárky pro miminka z poslední třetiny 19. století. Oba kočárky jsou proutěné, korby jsou velmi prostorné bez čalounění, barevně jsou v přírodním provedení. Kola jsou loukoťová, podvozky a vodítka kočárků jsou zhotoveny z kovu. Vodítka jsou zakončena dřevěnými soustruženými držadly. K těmto kočárkům patřily i látkové boudičky, které se bohužel nedochovaly.

Jak je už z popisu patrné, na výrobě kočárku se muselo v té době podílet více řemeslníků, a to košíkář, kovář a kolář. Kočárky se nevyráběly sériově, spíše jen na zakázku, později začali někteří z řemeslníků preferovat ve své produkci právě kočárky. Nejčastěji košíkáři, kteří vyráběli podstatnou část kočárků, ale i oni museli další součásti - například kola - nakoupit u kolářů a ostatních výrobců.

Dalším kočárkem, který bychom vám chtěli představit, je takzvaná Princezka neboli promenádní kočárek. Tyto kočárky se vyráběly od konce 19. století zhruba do poloviny dvacátých let 20. století, kdy se do módy dostaly takzvané skříňkové kočárky (o těch až příště).

Jak tedy taková Princezka vypadala? Představte si třeba rok 1915 a oblečení, které se tehdy nosilo. Dámy si oblékaly dlouhé sukně až na zem, halenky, v ruce třímaly paraplíčka a na hlavě měly zcela určitě klobouky s mašlemi, péry či jinými ozdobami. Kočárky bývaly také vyšňořené. Vysoké kovové podvozky nesly dřevěné nebo proutěné korby, kovová vodítka byla ukončena porcelánovými držadly. I dřevěné korby byly malované různými ornamenty, proutěné korby mnohdy tvořily různé ornamentální výplety. Zde se projevil vliv secese, která tehdy vládla. Střechy kočárků se šily z voskovaného plátna či koženky a sklápěly se pomocí vzpěr, některé měly i zdvojené lomení. Doplňkem boudiček neboli stříšek byly tylové, krajkové či sametové záclonky, střapce, třásně, volánky a mašle.

Nyní už ke konkrétnímu kočárku Princezce, který máme ve své sbírce v muzeu. Jedná se o promenádní kočárek ve světlé krémové barvě s proutěnou korbou se vpleteným vzorem na bočnicích, kovovým podvozkem s velkými koly a porcelánovým držadlem. Tento kočárek se k nám dostal ve velmi zuboženém stavu a nutně musela následovat oprava a restaurování kočárku, což je v těchto případech vždy velmi pracná záležitost, protože se kočárek musí rozložit na jednotlivé díly, pečlivě odstranit rez, znovu nastříkat barvou, která musí být velmi podobná té minulé. Teď odbočím – u osmipéráků a kukaní je podvozek chromovaný, a to dá teprve zabrat. U tohoto kočárku se musely i nově vyplést kola a znovu našít čalounění. Rovněž boudička je nově šitá. Myslím ale, že renovace dopadla dobře a kočárek je ozdobou našeho muzea. Děkujeme za spolupráci panu Jaroslavu Živnému ze Mšena.

Velmi zajímavý je tzv. Glascockův americký proutěný kočárek, který je u nás rovněž k vidění. Jedná se kočárek, postýlku, jídelní židličku a nosítko v jednom. Datace je okolo r. 1920. V našich zemích se nepoužíval, i když je o něm zmínka v Domácím Vševědovi z r. 1925. Tento multikočárek je dovezen jako originál z Ameriky.

Pěkné dny přejí Jitka a Mirek Hrdličkovi z muzea Staré krásnosti.