V první polovině listopadu se v mšenské ZŠ konal zdařilý Projektový týden

Exkurze do Dětenic Základní škola ve Mšeně
   Byla zaměřena na výtvarnou a rodinnou výchovu pro žáky 2. stupně naší školy. V 8 hodin ráno odjížděl autobus se 49 žáky ze 7., 8. a 9. třídy. Organizace a dohled nad našimi skoro dospělými připadl p. uč. Sobotkové a Křížové. V půl desáté nás čekala prohlídka zámku, kde se děti dozvěděly spoustu zajímavostí z jeho historie. Po prohlídce si nakoupily dárkové předměty, načrtly zámek a zhlédly nádherný park a zámeckou zahradu. Nynější majitelé, kteří zámek v roce 1998 koupili a rozsáhlou rekonstrukcí mu vrátili původní nádheru, zde ve vrchních prostorách zámku žijí. Bylo to jak v pohádce a nadšení dětí ukazovalo, jak se jim zde líbí. Průvodkyně nás upozornila na pochvalu jednoho z našich žáků: „Bylo to moc pěkné,“ což se jí prý ještě nestalo. Dále nás čekala prohlídka zámeckého pivovaru, vyslechli jsme pověst o receptu „piva lásky“ a viděli spoustu nashromážděných exponátů z blízkého okolí Dětenic. Zlatým hřebem byl oběd, kde podle své volby děti ochutnaly jídlo v prostoru středověké krčmy s obsluhou krásné šenkýřky a hospodských pacholků. Čas utekl jako voda, a tak jsme se kolem jedné hodiny vydali zpět. V autobusu jsme ještě zavzpomínali na postřehy, které nám utkvěly ze zámeckých komnat, např. hygiena v této době, kdy si ženy po jídle utíraly své ruce do krásných šatů a vlasů svých dětí. Podle našeho názoru se výlet zdařil a šťastné výrazy na tvářích dětí nás ujistily o vydařené akci. Všem včetně řidiče děkujeme.
M. Křížová, D. Sobotková

Jezdíme také do divadla
   Prvního října jsme se s paní učitelkou Strnadovou opět dostali do mladoboleslavského divadla, a to na muzikál Josefina od V1. Vančury. Divadlo v Mladé Boleslavi je scéna, kterou v poslední době navštěvujeme pravidelně. Je to budova velmi pěkně upravená, s krásnou atmosférou. A tak se snažíme prožít chvíle v divadle jako sváteční a mimořádnou událost. Zatím jsme navštěvovali boleslavskou scénu jen na dopoledních žákovských představeních. Paní učitelka nám slíbila, že nás vezme i na večerní představení. Víme, že to bude zase úplně jiný zážitek. Už teď se těšíme!
Cibulčik, Zabilanská, Kolumpek, dopisovatelé ze 7. B

Děti rozdávaly radost
   Velké poděkování patří žákyním ze ZŠ Mšeno, které navštívily 30. září naše nejmenší v mateřské škole a poté i babičky a dědečky, kteří slavili v domově seniorů svůj svátek – Mezinárodní den seniorů. Děvčata předala malé dárky pro štěstí, které vyrobili naši žáci. Při této příležitosti žákyně předvedly taneční, pěvecké a dramatické ukázky z pohádky „O Jankovi a Jitřence a strašidýlkách“. Tuto pohádku děvčata nastudovala se svými divadelními kolegy v Masarykově kulturním domě na Mělníku pod vedením ochotnického spolku „Nové divadlo“. Ve svém volném čase již dva roky každou neděli dojíždějí na Mělník do divadla na zkoušky. S tímto představením vystupují v různých divadlech po naší republice, např. Nymburk, Litoměřice, Libochovice, Kralupy nad Vltavou aj. Jsem ráda, že mohu tyto děti vést k tomu, aby svou činností potěšily lidská srdíčka, rozesmály ustarané tváře a rozdávaly upřímnou radost. ¨
Martina Klementová, učitelka ZŠ Mšeno

Pilní sběrači
   Během měsíce září jsme zorganizovali sběr starého papíru, který byl ukončen 7. října. Musím, a to velice ráda konstatovat, že naši žáci ještě nikdy nesebrali tolik starého papíru jako letos. Zatím nevíme přesně, ale přibližně něco málo přes 8 tun! Dětem i všem rodičům děkujeme za iniciativu a pomoc při sběru. Utržené peníze použijeme jednak na odměny vítězům, jednak na odměny při různých akcích školy. Prvních deset sběračů jsme odměnili hned v pondělí 11. října zájezdem do multikina Letňany na film Kocour Garfield. První tři sběrači získali ještě jako bonus menu do kina zdarma. A kdo patřil mezi první tři? Na 1. místě skončil Jára Kováč ze 4. třídy, který přinesl celkem 649 kg, na druhém místě Radek Andelt ze 2. třídy, který přinesl 400 kg, a na 3. místě prvňáček Péťa Kříž s 333 kg.
Mgr. J. Trunková, ředitelka ZŠ

Projektový týden
   V týdnu od 8. do 12. listopadu probíhala ve všech třídách na Základní škole ve Mšeně výuka formou projektů. Vyučující vytvořili pro svou třídu speciální projekt, který v žácích rozvíjel kooperaci, sociální vztahy, kompetence, dovednosti, fantazii, schopnost naučit se řešit problémy z běžného života. Vzhledem k ročnímu období spojilo mnoho tříd svůj projekt s tématem podzimu. Stejně tak i první třída, která nejprve poznávala podzim přímo v přírodě, kterou si pak namalovala na velký strom ve třídě. Také druháci plnili úkoly spojené s podzimem, např. hledali listy s úkoly, zpívali a vydupávali rytmus podzimních písních. Žáci obou třetích tříd plnili již náročnější úkoly. Nejprve se důkladně seznámili se Mšenem, s názvy ulic, historickými budovami a památkami. Další úkoly zjišťovali už po skupinkách, např. jméno paní starostky a místostarostky, počet obyvatel Mšena, oddělení na poště, rozdělení knih v knihovně. K nejzajímavějším úkolům patřilo zjistit, co si můžeme koupit za 100 Kč. Čtvrtá třída prožila svůj den na tajuplném ostrově, kde se žáci stali Robinsony, četli příběh o ztroskotané lodi, vypočítávali různé údaje, orientovali se na vlastnoručně namalovaném ostrově pomocí směrové růžice a jako správní cestovatelé ochutnávali exotické ovoce. Páťáci se loučili s podzimem, připomněli si podzimní pranostiky, jako dravci se pohybovali ve větru, zaposlouchali se do Vivaldiho Čtyřech ročních období, ve skupinách si zdramatizovali básničky o podzimu a vymysleli příběh o deštníku. První speciální třída poznávala dopodrobna naši školu, děti zjišťovaly např. názvy učeben v různých patrech, počítaly schody… Šestá třída společně s panem učitelem cestovala po okolí Mšena. Vzhledem k nepříznivému počasí se cestovalo především pomocí orientace na mapě ve třídě. Žáci tak detailně poznali přírodu, nerostné bohatství a také různé turistické zkratky v našem okolí. Mnoho tajemna vnesl pan učitel do projektu díky svému poutavému vyprávění místních pověstí, při kterých se někteří žáci i báli. Třída 7. A zkoumala, jaké znalosti ze školních lavic při své práci využije truhlář. Na začátku dne tedy navštívili truhlářskou dílnu pana Sobotky, aby pak na základě získaných vědomostí mohli navrhnout okna do kostela. A že se jim práce povedla! Třída 7.B si pozvala do školy zástupce OŘ PČR Mělník, kteří žáky nejen poučili o chování v dopravním provozu, ale i o chování při napadení psem. Zkušení psovodi všem ukázali svou náročnou práci při výcviku psů, které bravurně ovládali. Lákadlem pro všechny bylo auto vybavené speciálním radarem. Teoretické znalosti si 7. B ověřila při závěrečné jízdě zručnosti na kolech. Třída 8. A se účastnila projektu Šikovné ruce, jehož cílem bylo seznámit se s různými technikami výroby drobných předmětů. V úvodu celá třída navštívila keramickou dílnu paní H. Průchové, kde si zájemci vyzkoušeli, jak je těžké vytočit hrneček. Ve škole již vyráběli sami, např. voskové svíčky, ozdobně plněné sklenky, různé části oděvů batikovali mnoha technikami. Jejich práce zdobí schodiště naší školy. Podzim je období zvýšené chřipkové epidemie, a tak 8. B bojovala celý den proti chřipce. Nejprve se seznámila s příčinami chřipky, aby proti ní mohla konkrétně bojovat. Tak se celou školou rozvoněly léčivé čaje, např. meduňkový. Žáci si ve skupinkách připravili vitamínové bomby – zeleninový a ovocný salát, ti odvážnější vařili pořádný vývar. Nakonec zpracovali pro všechny návod, jak se chřipce bránit. Devátá třída si jako místo svého projektu vybrala dokonce Prahu, kde pan učitel vybavil žáky mapou, úkoly a informacemi a žáci si sami museli projít vytyčenou trasu, odpovídat na otázky a ještě včas a bez ztráty kamaráda dojít na stanovené místo. Povedlo se všem. Druhá speciální třída využila znalostí ze všech předmětů k podrobnějšímu poznání okolí Mšena, zjišťovala např. důležité služby pro občany ve Mšeně, také navrhovala ozdobný prvek na ubrus. Na závěr bych chtěla poděkovat nejen všem kolegům, kteří pro naše žáky tyto netradiční dny připravili, ale za trpělivost i všem občanům, které naši žáci v rámci projektů oslovili. 
Mgr. J. Trunková, ředitelka ZŠ

To byl den!
   9. listopadu k nám na projektový den přišli policisté. Jak jsme se dozvěděli, byli to zaměstnanci OŘ PČR Mělník. Začali s námi diskutovat a vyprávěli tak zajímavě, že nikdo z nás nepřeslechl ani slovo. Seznamovali nás se svou prací, s našimi právy a povinnostmi jako účastníků silničního provozu, ať jsme chodci nebo cyklisté. Ukázka práce psovodů se psy nás úplně nadchla. Jak se bránit napadení psem a co ještě můžeme udělat v bezprostředním ohrožení, jsme si všichni zapamatovali snad doslovně. Kluci ještě dlouho diskutovali po prohlídce policejního auta s radarem. Toto bezvadné dopoledne jsme zakončili dopravní soutěží. Ani nám nevadilo, že nám počasí nedovolilo zazávodit si na hřišti, jak jsme měli v plánu. V tělocvičně se nám na kole bojovalo i tak dobře. Zkrátka – bylo to prima!
dopisovatelé ze 7. B

Co dělá truhlář
   Truhlář potřebuje umět matematiku, rýsování a přírodopis. Dnešní den jsme v rámci celoškolního projektu začali exkurzí v truhlárně u pana Sobotky, kde jsme viděli práci na okně do našeho kostela a taky různé nástroje (frézu, pásovou brusku…). Také jsme viděli starodávné hoblíky. Pak jsme se vrátili do školy, kde jsme uplatnili získané vědomosti na vypočítávání, kolik by nás výroba oken do kostela stála. Za odměnu jsme si namalovali dřívka. Paní učitelka měla nápad pomalovat si naši starou skříň. V tento den jsem zjistil, že truhlář vůbec nemá lehkou práci. Pavel Vaněk, 7. A

Projekt Toulky Prahou
   V jedno listopadové úterý v rámci projektového dne jsme byli s devítkou na výletě v Praze. Zde jsme se měli seznámit s historickým centrem. Den začal tak, že se měl každý ze svého místa bydliště dopravit na Mělník, kde jsme měli sraz. Z Mělníka jsme jeli přímo do Prahy na Holešovické nádraží a tam jsme přestoupili na metro. Tím jsme dojeli k Národnímu muzeu na Václavském náměstí. Odtud jsme došli k orloji na Staroměstské náměstí, kde nám pan učitel rozdělil do dvojic či trojic, rozdal mapy a úkoly a vysvětlil nám vše potřebné. Když už nám bylo vše jasné, tak nás pan učitel „vypustil“ a plnění úkolů mohlo začít. Začátek našeho projektu byl v Karlově ulici, z níž jsme se měli dostat na Karlův most a po přejití Karlova mostu na Malou Stranu, Nerudovou ulicí až na Pražský hrad. Tam jsme si prohlédli naši největší katedrálu. Pak už nám zbývalo jen projít Zlatou uličkou a Daliborkou a byli jsme v cíli. Na zpáteční cestě jsme pak doladili některé úkoly, a protože nám zbyl čas, sedli jsme si do jedné teplé útulné kavárny, abychom se alespoň trochu zahřáli, neboť venku už poletoval první sníh. Před dvanáctou jsme se vrátili k orloji, kde nás už čekal pan učitel. Počkali jsme na celou hodinu, abychom viděli představení na orloji. A poté jsme se vydali na zpáteční cestu domů. I když nám počasí nepřálo (pršelo, sněžilo), výlet se nám vydařil a moc se nám líbil. A určitě byl poučný pro všechny.
Tereza Doležalová, 9. třída

Hurá zpátky do pohádky 
  Jako každý rok i letos byl naplánován celotýdenní projekt školní družiny se zaměřením na známé pohádky, ke kterému   jsme v rámci spolupráce přizvali děti a p. učitelky ze mšenské mateřské školy. Projekt probíhal celý týden nejen při činnostech v družině, ale i v mateřské škole formou opakování, připomenutí, dramatizací, četbou nejznámějších pohádek. Zpívali jsme písničky ze známých pohádek, při výtvarných a pracovních činnostech jsme malovali obrázky s pohádkovou tématikou, vyráběli masky. Celý tento projekt vyvrcholil z pátku 8.října na sobotu akcí Noční družina pod názvem: „Hurá zpátky do pohádky“. Cílem projektu bylo: překonat strach z neznámého, rozvoj fantazie dětí, naučit se samostatnosti, umět pracovat ve skupině. V pátek v 18.30 h jsme se sešli v družině, přivítali jsme se navzájem a rozlosovali děti do trojic (jeden druhák-velitel četl zadání úkolů, jeden prvňák, a jeden žáček z mateřské školy). Naše dobrodružná cesta začíná po ztemnělých chodbách školy při svíčkách, při této hře záleží na spolupráci v týmu (druháka, prvňáka a kamaráda z MŠ), úkoly jsou rozvěšeny po celé škole. Po vyhodnocení hry nám školní skřítek, který nás doprovází celý večer, zadává další úkol – hledat 4 poklady. Začíná běhání, prohledávání různých temných míst v okolí družiny, ředitelny a sborovny. Nakonec jsou poklady nalezeny: „Mňam dorty!“ Po posílení se dorty nás školní skřítek posílá na slavnostní sál školy. Tady jsou pro nás připraveny úkoly, např. skoky v loupežnickém pytli, hrajeme si na kohoutka a slepičku a přenášíme vodu na lžíci, při štafetě s čarodějnickým koštětem si vzpomeneme na pohádku o Malé čarodějnici, přetahujeme se lanem – to nám připomíná pohádku O řepě, jezdíme překážkovou dráhu na koloběžkách a máme na mysli pohádku o Princezně Koloběžce. Už je pořádná tma a skřítek nás posílá na věž školy a do školní kuchyňky (tady jsou pro nás připraveny veky, salámy a zelenina a my si musíme sami připravit malé občerstvení). Rozdělujeme se na 3 skupinky a šplháme se na nejvyšší bod školy-věž. Je sice zataženo, ale nám to nevadí, stejně je to zážitek. Už jsme docela unaveni a skřítek nám domlouvá, ať se jdeme umýt a připravit se na spaní – ani neprotestujeme. Při hezké pohádce u videa se nám zdají krásné sny o prožitých zážitcích. Je sobota ráno, vstáváme, myjeme se, uklízíme družiny. Paní učitelky nám vaří čaj a my snídáme a čekáme, až si pro nás přijdou rodiče. Povídáme si, co se nám nejvíce líbilo, slibujeme si, že na jaře pro nás připraví podobnou akci zase mateřská škola.
   Postřehy dětí: Eliška, Luboš, Lucka S., Fanda, Péťa, Ádík, Jára, Deniska se shodují, že se jim nejvíce líbila překážková dráha na koloběžkách. Kvíz při svíčkách po ztemnělé škole nejvíce zaujal: Míšu, Štěpu, Dádu, Danečka, Lucce L. se líbila štafeta s čarodějnými košťaty, Jiřince zase skákání v loupežnických pytlích, Liborovi všechno.
Magda Vaňková