Z jednoho pytle polystyrenu vzniklo až 1200 automobilů

Vážení čtenáři, v minulém dílu jsme si povídali o starých porcelánových panenkách, což bylo čtení spíše pro ženy. Abychom neporušili rovnováhu světa, přinášíme nyní zajímavosti z automobilismu pro pány. Řeč bude o řadě malých plastových historických autíčkách firmy Igra.

O této firmě jsme psali už v minulých dílech a bystrý čtenář si vzpomene na plastové postavičky Igráčků.

Než výroba autíček začala, v Igře přemýšleli, zda série veteránů bude z kovu, nebo z plastu. Polystyrenová hmota byla nakonec více vyhovující i pro širší paletu barev, které vyráběl n.p. Kaučuk. Pro zajímavost - z jednoho pytle polystyrenu (25 kg) se vylisovaly polotovary pro 1000 až 1200 modelů. Například pro 1. model značený 01A (Laurin a Klement Voittureta z r. 1906 s otevřenou střechou), který se v Igře začal vyrábět v roce 1968, bylo zapotřebí celkem 19 forem. Autíčka se prodávala buď jako stavebnice, dnes bychom řekli kity, nebo modely lepily domácí pracovnice (průměrný výkon jedné byl prý 250-300 modelů týdně) a následně balily do krabiček s kresbami Adolfa Borna. Byly v měřítku 1:36.

Jaké série že to vlastně Igra vyráběla? Měla celkem logické označení všech autíček. Jako první model se představil vůz Laurin a Klement Voittureta 1906 s otevřenou střechou (označení 01A), dále to byla Laurinka se střechou nataženou (01B) a nakonec Laurinka závodní bez střechy s číselným označením na kapotě 1-12, označení 01C (v muzeu Staré krásnosti závodíme s č. 4). Existovala i Laurinka s č. 80, ale ta se samostatně neprodávala, pouze jako součást knihy k 80. výročí AZNP M. Boleslav.

Dalším vozem, který navázal na Laurinky, je model Praga z let 1907-1911. Označením 02A Charon začíná a označením 02H končí. Pragovek bylo jako modelů vyrobeno nejvíce: 02A Praga Charon landauet, 02B Praga Charon drožka, 02C Praga Charon faeton, 02D Praga Charo faeton otevřený, 02E Praga Charon poštovní - zde dvě varianty, které se liší pouze označením na bocích karoserie - častější je logo poštovní trumpetky a vzácná je nálepka se znakem orlice C. a K. rakouské pošty, 02F Praga Charon hasičský. Pokud máte doma model s bílým nebo šedivým žebříkem, je vzácnější než se žlutým. Potom ještě 02G Praga Charon sanitní vůz bílý, 02H Praga Charon zelený sanitní vůz vojenský. Teď jsme vás možná trochu zahltili informacemi, ale třeba to začínajícím sběratelům pomůže.

Další typy autíček jsou pouze ve dvou verzích: Tatra President bez střechy 03A a zastřešený 03B.

Kdo zná autíčka Velox z r. 1906, tak ho jistě potěší, že je Igra vyráběla jako modely, opět uzavřené 04A a otevřené 04B.

Model 05A – Aero 500 1926 existuje jen v jedné verzi, je to první model s otevírací kapotou a kola u tohoto auta vypadají jako drátěná.

Celou řadu autíček Old Timer od Igry uzavírá model Tatra 11, v měřítku 1:43, i zde se setkáme s odklápěcí kapotou, 06A Tatra 11 zastřešená karoserie, 06B Tatra 11 otevřená, 06C Tatra 11 Normandie, 06D Tatra 11 Faeton, 06E Tatra 11 Normandie se střechou, 06F Tatra 11 Normandie otevřená.

Některé modely se prodávaly po třech kusech ve speciálním limitovaném obalu připomínajícím knihu (limitovaná sada Praga, limitovaná sada vydaná k 80.výročí AZNP Mladá Boleslav a dárková sada autíček Old Timer).

Kniha Praga byla údajně vydána pouze ve stokusové sérii a obsahovala tři modely.

V muzeu Staré krásnosti se můžete na pár Old Timerů od Igry podívat. Pozor, v červnu startujeme!