Vážení čtenáři, tentokrát si budeme vyprávět o proutěné kukani. Možná zklamu chovatele drůbeže, ale řeč bude o kočárku. O proutěném kočárku, který je tak typický pro Československo padesátých let. Proč se mu říkalo zrovna kukaň? Tomuto názvu napovídal tvar proutěné střechy, připomínal proutěné slepičí hnízdo.

Firma HIKO tento typ kočárku nabízela ve svém katalogu již roce 1936 (tuto firmu založil Paul Hirsch v roce 1904, zkratka HIKO znamená Hirsch & Co., Trnovany u Teplic, později byla přestěhována do Duchcova). Až do roku 1938 byla tato továrna největším výrobcem dětských kočárků u nás. V roce 1949 zde vznikl národní podnik Továrna dětských vozidel Duchcov, který se v roce 1955 spojil s mělnickou Libertou v TDV Mělník.

Tento typ kočárku vyráběly i jiné společnosti, například Liberta Mělník, firma Premiér Cheb...

Pro tento kočárek je typická korba i střecha pletená z proutí, později z pedigu (vnitřní část ratanové liány) v přírodní nebo bílé lakované variantě. Za války, kdy byl materiál na výrobu nedostatkový, se používal dokonce papírový provázek – proto můžeme takto vyráběné kočárky historicky zařadit do válečného či poválečného období. Později se uplatnilo i PVC – bužírka. Rovněž i kočárky vyráběné z této umělé hmoty můžeme tedy chronologicky zařadit do pozdějšího období výroby.

Kukaň je usazena na nízkém chromovaném podvozku, rovněž s chromovanými blatníky pro všechna čtyři kola, s chromovaným vodítkem čili rukovětí a nárazníkem a šestipružinovým spodním pérováním. Kočárku nechyběla ani ochranná slída s okénkem. Kukaně v té době patřily k cenově dražším kočárkům, právě kvůli materiálu, ze kterého byly vyrobeny (cena v té době byla 967,50 korun).

Kukaň se vyráběla v různých modifikacích, včetně sportovních a loutkových (jako loutkový se označuje kočárek určený a ve37likostí přizpůsobený pro dětské hry) provedení až do roku 1964.

V muzeu Staré krásnosti vystavujeme několik těchto krásných kočárků v přírodní či bílé verzi, sportovní i loutkové. Dokonce jsme zachránili ze smetiště tmavý proutěný kočárek pro dvojčata, který jsme restaurovali. Tyto kočárky je možné zapůjčit třeba k focení dětí či na svatbu, promoci, retro akci...

Tento kočárek je natolik ikonický, že jsme ho využili do loga Muzea Staré krásnosti.

Jitka a Mirek Hrdličkovi