Italské limoncello dokonale povzbudí chuť

Nedávno jsem podnikl putování po jihu Itálie. Apulie je krásná oblast s nádhernou přírodou a historickými městy. Zasahuje až do podpatku italské boty, střídají se pobřežní nížiny a dále do vnitrozemí pásma kopců. Některé jejich vrcholy dosahují výšky tisíc metrů a nejvyšší z nich, Monte Calvo, ji o padesát metrů přesahuje. Jejich svahy využívají jako pastviny a dobře zde prosperuje pěstování vína, oliv a subtropického ovoce. Nížiny dávají bohatou úrodu zeleniny, hlavně rajčat a paprik, dále zde rostou obiloviny, bavlník a tabák.

Asi nejhezčí je poloostrov Gargano, ten vyčnívá do Jadranu jako ostruha italské boty. Jeho probádání věnujeme nejvíc času. V krásném chatovém kempu v piniovém lese kousek od pláže budeme po celou dobu ubytováni. Stravování bude pod heslem uživ se, jak umíš, ale to nebude problém. Dokonale vybavené mobilhomy s kuchyní nám umožní rychlé uvaření snídaně a večeře, a rozhodně se nebudeme omezovat. Cokoli se dá dokoupit v místním obchodě, zásobeni jsou dokonale. Hlad a hlavně žízeň nás sužovat nebudou. Hned po příjezdu a ubytování jdeme svlažit těla do moře. Nádherná, skoro prázdná pláž s lehátky, tady budeme každý večer osvěžovat celodenním putováním unavená těla.

Druhý den ráno jedeme do blízkého přístavního města Vieste. Nová část leží u moře a na strmých stráních nad ním se klene krásné historické centrum se spoustou památek. K němu se vyšplháme klikatou silnicí, vede mezi jednotlivými skalními útesy a přímo pod nás koukáme na nádherné panorama města, pláží a moře. Tady se zdržíme dost dlouho, je pořád co obdivovat. Projdeme postupně několik náměstí, lidí je tu požehnaně. Vidíme, jak se řadí průvody, k tomu vyhrávají muziky, něco asi slaví. A hned se dozvídáme co. Dnes má svátek svatý Antonín, je to jeden z patronů zdejšího kraje.

Postupně procházíme řadu úzkých uliček mezi poměrně vysokými domy, nahoru a dolů po schodištích a všude se nám otevírají krásné pohledy na další části po okolních kopcích rozloženého města. Asi nejznámějším zdejším objektem je velká kuželovitá skála z bílého vápence, vyčnívá z mělké pobřežní vody. Jmenuje se Pizzomuno a hned vedle stojí podobná skála, ještě ne zcela oddělená od skalního bloku. Navštívili jsme taky několik malých obchůdků se sýry, zdějšími uzeninami, všude nám dávají ochutnat. Nabídnout je slušnost, odmítnout nevychovanost. Musíme si taky nějakou klobásku koupit, výběr je velký. Dvakrát jsme ochutnali místní červené, samozřejmě jako všude tady vynikající. Specialitou je citronový likér limoncello, používá se na povzbuzení chuti a účinkuje dokonale. Zde mají obzvláště dobrý, většina z nás si ho koupila domů. A protože jsem milovníkem pravé italské zmrzliny, dávám si jednu za druhou. V tomto směru na Italy nikdo nemá. A cena přímo zanedbatelná, tady všude na jihu je všechno několikrát levnější než v severní půlce země.

Do kempu přijíždíme skoro za tmy, honem svlažit těla v moři. Večeřet ani moc nebudeme, během ochutnávek tělo dostalo dost. Pouze pitný režim musíme dodržet. Druhý den do Vieste jedeme znova, tentokrát máme objednanou loď a proplujeme asi dvacetikilometrový úsek podle pobřeží. Během dlouhých let mořský příboj a deštivá voda vymlely na pobřeží krásné skalní útvary, v některých vznikly velké tunely, jimiž proplouváme. Vápenec je poměrně měkký a voda s ním může udělat, co uzná za vhodné. Ještě zajímavější jsou hluboko do skal zasahující jeskyně vymleté mořským příbojem. Vjezd do nich má malou výšku, při vplouvání se musíme na naší nízké lodi předklonit, někdy i skoro položit. Uvnitř jsou prostorné, u některých se propadly stropy. Nejkrásnější je výhled ven na otevřené moře. Voda v jeskyni má modrofialovou barvu, a pokud dovnitř proniká vstupním otvorem sluneční světlo, mění se na jasnou tyrkysovou. Parádní podívaná, dokumentujeme o sto šest.

Během zpáteční cesty jsme ještě stihli dvouhodinovou zastávku na nádherné pláži, vykoupali se v teplé vodě a už upalujeme do kempu. Přijeji jsme přesně na čas, ve zdejší restauraci máme objednanou tříchodovou večeři z mořských potvor. Nádherný zážitek, Italové to zkrátka umějí udělat. Doma to ještě řádně spláchneme, k moři už nejdeme a kolem půlnoci zalehneme. V dalších dnech jsme ještě navštívili řadu krásných míst a tím nejlepším na závěr byla celodenní návštěva blízkého souostroví Tremiti. Asi vrchol celého pobytu, o tom ale příště...