Mšensko - Před více než rokem postihla naši obec i část Mšenska kromě pravidelně se opakujících nepříjemností, jako jsou například bleskové povodně nebo přemnožení hrabošů, takzvaná integrace části autobusových linek s Pražskou integrovanou dopravou (PID). Ta proběhla ve směru Mělník - Byšice - Mšeno.

Pro cestujícího není na integraci našich linek do PID z principu nic špatného - myšlenka zakoupit jednu jízdenku a cestovat kamkoli je o pohodlí (složitost přeúčtovávání výkonů mezi dopravci a poté kraji samotnými by vydala na samostatný článek). Problémem je v těchto případech aktivita Středočeským krajem placených úředníků z Integrované dopravy Stč. kraje (IDSK), kteří v rámci „moderního způsobu cestování a zpřehlednění linek pro cestující“ s touto integrací zcela nebo jen částečně mění autobusové linky a po léta zažité jízdní řády.
V rámci těchto změn vznikly mimo jiné značné problémy při přestupech mezi linkami Mšeno – Všetaty a Roudnice n/L – Ml. Boleslav, kdy zhruba 20 procent občanů naší obce raději volí jiný způsob cestování do Mělníka nebo Boleslavi než autobusy…

K integraci autobusových linek Mšeno – Střemy – Mělník, Mšeno – Kokořínský důl a linek provozovaných Kokořínským SOKem by podle plánů Středočeského kraje mělo dojít už k 2. 5. 2020. Stejně, jako je tomu v jiných případech, je třeba věnovat maximální možnou pozornost související změně označení autobusových linek a změněných časů jízdních řádů. Vzhledem k termínům je třeba, aby se obce a zejména cestující se změnami seznámili ideálně v lednu 2020 a své připomínky k návrhům jízdních řádů sdělili zástupcům obcí co nejdříve, nejpozději do konce ledna 2020.

Po prvotním prostudování návrhů změn jízdních řádů i linek samotných lze konstatovat, že například v případě obce Chorušice dochází k redukci počtu spojů. Tradiční školní autobusy zajištěné Kokořínským SOKem ve Velkém Újezdě v 7.10 a Kanině se ruší, zůstává v tomto režimu spojení ČSAD Stč. Čechy s odjezdem směr Mšeno přes Kaninu v 7.38, dojezd před školu ve Mšeně v 7.50. Bude to dětem i rodičům vyhovovat?

Významnou změnou je například zrušení přímých spojů Kadlín - Chorušice - Měl. Vtelno - Mělník. Podle návrhu by byl občan obce Kadlín a Ledce při cestování na Mělník nucen přestupovat ve Stránce a podruhé v Mělnickém Vtelně. Ze zkušeností stávajících přestupů v Měl. Vtelně víme, že fungování tohoto „moderního způsobu cestování“ bude přinejmenším problematické. Opravdu to tak cestující chtějí?

Pouze při jednom plánovaném jednání se Středočeským krajem a realizátorem integrace – ISDK se mohou starostové obcí „poprat“ za oprávněné výhrady obyvatel obcí využívajících autobusové spoje k dopravě do zaměstnání, škol, k lékaři. Starostové ale nejsou vždy ti, kteří by celé spektrum spojů využívali. Proto žádáme veřejnost a zejména cestující o seznámení se s návrhy nových autobusových linek a novými jízdními řády, stejně tak úpravami stávající už integrované linky 668 Mšeno - Všetaty. Prosíme o sdělení a zdůvodnění všeho, co vám v návrzích nevyhovuje. Jen na základě vašich reakcí budeme schopni poznat, jak se změny v dopravě regionu Mšenska centrálním krajským plánovačům povedly.

Mapy se zákresem stávajících i nově navržených autobusových linek ČSAD Stč. Čechy i Kokořínského SOKu včetně všech návrhů jízdních řádů od 2. 5. 2020 jsou aktuálně k vyzvednutí ve všech obcích Mšenska.

Martin Bauer
starosta obce Chorušice
jednatel Kokořínský SOK s.r.o.