Děti si nás vybraly za rodiče, byly nám seslány, aby nás něco naučily, a my zase chceme předat naše zkušenosti a poznatky jim, to je střet mezi přírodou a civilizací. My bychom se měli učit od dětí.Jsou chytré od přírody a přirozeně se samy vyvíjejí. Rodiče mají děti chránit před sladkostmi, jedoucími auty, rozzuřenými vosami a jinými nebezpečími, ale ve věcech týkajících se intuice a přírodních záležitostí jsou děti našimi učiteli. Kolikrát když děti něco řeknou, pokládáme to za nesmysl, ale když se nad tím více zamyslíme, má to hlubokou logiku. Jen neznají slova pro význam, který sdělují, mnohdy na to, co se snaží sdělit, slova ani neexistují. Svou přirozenost bohužel časem ztrácejí, protože poznají, co je to strach, chamtivost, závist. Musí čelit pojmům, jako jsou povinnost, peníze, čas, zákony... Navíc na ně působí pořady v televizi a počítačové hry. Na světě existuje mnoho krásy v přírodě, u umění a vědění, které stojí za to dětem ukázat, ale jen jako průvodce, nikoli jako dráb. Stanou se ovcemi stejně jako my všichni? Připadá mi, že jsou děti rok od roku agresivnější. Myslím, že za zvýšenou agresivitu z velké míry mohou některé pořady v televizi a počítačové hry. Ve školkách děti nemají přístup k televizi ani tabletům a počítačům. Mají tak prostor přirozeně se rozvíjet. Další výhodou je pobyt ve velkém kolektivu dětí, kde přirozeně volnou hrou rozvíjejí sociální dovednosti. Ve školce vedeme děti k lásce, „všichni jsme kamarádi, neubližujeme si“, ke slušnému chování, učíme formou prožitků, projektů s ponecháním svobody rozhodování a spíše sebehodnocení bez rivality a přehnané soutěživosti. Myslím, že je dobré, že vznikají soukromé alternativní školky a školy, které mají daleko větší svobodu ve způsobu učení a v přístupu k dětem. Doufejme, že i ve státním školství bude brzy legální větší svoboda k učení a přístupu k dětem. Jaro je symbolem nového zrození. Přeji dětem více síly k tomu, aby zůstaly samy sebou.

Šárka Jandová, učitelka MŠ Chorušice