Advent je dobou očekávání. Znamená příchod. Někdo přijde. Něco přijde. Bude to radostné nebo nás to zarmoutí?. V půlce listopadu jsem přišel do podatelny mšenského úřadu poděkovat paní Daně Jizbové. Vytiskla a nechala rozvézt plakáty zvoucí na adventní koncert do našeho evangelického kostela. Vždy, když navštívím tuto místnost, tak získám dobrou náladu. Velká dávka dobré vůle spojená s lidskostí a neokázalostí. Vždyť to je přece samozřejmost, jako by se stalo. Taková je Dana. Advent sice ještě nezačal, ale pro mě jakoby už přišel – dobrá vůle a úsměv mšenské úřednice. To není samozřejmost, to je dar. A to patří k nadějnému očekávání věcí příštích. Konstatoval jsem s nadsázkou, že kdyby se svět skládal ze samých lidí, jako je Dana, tak by snad mohl být brzy „ráj“ na zemi. A náhle se mě Dana zeptala, zda bych jí mohl říct, kdy že vlastně letos advent začíná, že se o to na úřadě i mimo něj přou. Odvětil jsem, že doufám, že tato „hádka“ úřad neochromí. Řekl jsem jí, že letos 1. adventní neděle vychází na třetího prosince a poslední – čtvrtá – bude na Štědrý den. A musím říct, že tahle debata mě moc potěšila. Proč? Uvědomil jsem si, že lidi berou vážně něco, o čem se za minulého režimu moc veřejně nevykládalo. Že zkrátka určité věci z křesťanské tradice do povědomí lidí vstoupily nebo se opět oživily. Třeba i zapálení vánočního stromu, které se na mšenském náměstí uskuteční 3. prosince, tedy na 1. adventní neděli. Do jisté míry jsem se o tom nedávno přesvědčil, když jsem na mšenské základní škole postupně navštívil žáky všech devíti ročníků a vykládal jim o bibli. Někteří žáci věděli docela dost, bylo vidět, že si o těch věcech rodiče s nimi doma povídají. A všude bez rozdílu věděli, že Ježíš se narodil o Vánocích a bylo mi jasné i to, že dětem je jasné, kde je dobro a kde je zlo. V Heslech Jednoty bratrské připadá na 1. adventní neděli biblický verš z 9. kapitoly Zachariášova proroctví: „Aj, král tvůj přijde tobě spravedlivý a spasení plný.“ Králem je míněn nikoli nějaký světský panovník, předseda vlády nebo prezident – ti přicházejí a zase odcházejí – ale Spasitel, věčný král, Mesiáš, který přijde a bude soudit všechny zlé a všechno zlé. Přinese spravedlnost a záchranu pro každého z nás i pro celý svět.

Michal Šimek, evangelický farář