Lobeč - Když jsem pátral, jak vznikl název Veteránské rojení, tak mě Tomáš Pavlík, jeden z hlavních organizátorů akce, vysvětlil, že jej vymyslela před šestnácti roky jeho sestra, když se vymýšlel název pro veteránskou akci. Vzpomněl jsem si na ni hned na několika místech, kudy letošní trať vedla.

A název „rojení“ je víc než výstižný. Na několika křižovatkách přijížděly posádky z nejrůznějších směrů, dokonce i proti sobě a často nevěřícně kroutily hlavou, kde vlastně jsou a jak je to možné. Šipkový itinerář dělal mnohým problémy a bylo vidět, že často ani nesledují průjezdní body a metry. Dokonce i jedna renomovaná posádka, která sbírá úspěchy i v zahraničí, si nebyla jistá, kde je. A na moji otázku: „Vy takoví znalci a nevíte“, se mi dostalo odpovědi: „Prostě jsme se zakecali.“

Přestože Veteránské rojení má své vítěze, důležitější je po roce se sejít, potkat se s kamarády a užít si krásný den plné pohody. A to si myslíme, se letos vydařilo po všech stránkách. Počasí tak akorát, žádné vedro jako v pátek, ani déšť, teploty akorát, Radim s Miladou opět vařili v Double deckeru vynikající kávu. Pokud je někde uvidíte, neváhejte a dejte si. Opravdu nemá chybu. Vynikající jídlo kuchaře Luďka, stánky s občerstvením bez front. Co si víc přát. Jediným problém, který přidělával vrásky na tvářích pořadatelů, byly překopané a uzavřené silnice hned na několika místech a původní trať se musela třikrát předělávat.

A těch krásných automobilů. Asi nejzajímavější přivezl Tomáš Kalkus – Bentley 4 ˝ Litre Blower Special z roku 1934. Opravdový skvost mezi veterány. Značnou pozornost budil Standa Profeld s bugatkou, ale nešlo o Bugatti, ale o repliku Nostalgic Edition, kterou vyrábí zlínská firma pana Samohýla. Laik na pohled nerozezná originál od kopie. Jen typický oválný znak vpředu na chladiči chybí.

Po zámeckém dvoře se proháněl Lukáš Kulhánek s americkým traktorem Farmall, který dovezl z Pensylvánie. Jedná se o jediný kousek tohoto typu na našem území. Vyráběl se v letech 1932 až 1939 a poháněl jej čtyřválec o objemu 3,6 litru. Poprvé byl v Lobči k vidění například i Plymouth Spezial DE Luxe se šestiválcem 3,6 litru, vyrobeným v roce 1949.

Ačkoliv Veteránské rojení vzniklo jako sraz anglických automobilů, tak po mnoho let přijíždějí i automobily dalších značek, stále více i předválečných. Premiéru měl třeba Peugeot 172 M, kompletně zrenovovaný s použitím originálních dílů a s karosérií Weymann, respektive dřevěnou kostrou potaženou koženkou. Vůz byl vyroben v roce 1928. Celkem jsme napočítali dvanáct automobilů a motocyklů vyrobenými mezi válkami. Vůbec nejstarším vozidlem byl motocykl Itar DS3 z roku 1924.

V měřeném úseku pravidelnosti byli nejlepší manželé Marešovi s VW Brouk, kteří jej projeli zcela beztrestně, druhá skončila Eva Pavlíková s Fordem Anglia a třetí Lucka Velkoborská s Austinem Mini. Víc než stovka historických vozidel na zámku v Lobči dokazuje, že Veteránské rojení má stále skvělý zvuk a lidé se sem rádi vracejí, stejně jako my.                          

Jindra Lasík, AUTOKALEIDOSKOP.CZ