Nevědomost může stát i život
Jméno Petera Maye (1951) je mezi současnými čtenáři detektivek pojmem. Tento skotský novinář, scénárista a spisovatel, který nyní žije ve Francii, proslul sériemi románů s detektivní zápletkou, zejména tzv. čínskými thrillery nebo trilogií z ostrova Lewis. Je však také autorem samostatných románů, z nichž jedním  z nejnovějších je Umrlčí cesta (2016).

Příběh, který je „věnován včelám“ a uveden fiktivním citátem o vědcích, jejichž tvrzení o účincích geneticky modifikovaných plodin přispívá ke konci jejich kariéry, začíná velice dramaticky. Moře vyplaví na pláž muže, jenž si naprosto nepamatuje, kdo je a co zde dělá. Ačkoli se mu s pomocí sousedky podaří dostat do svého domova, nemá ponětí, kým je. Přitom se mu zdá, že jej svírá jakási úzkost, temný mrak, který mu zastírá vědomí. Jak později líčí ve své zprávě o jeho psychickém stavu místní psychiatr, spolupracující s policií: „(…) jeho osobnost ho přinutila vytěsnit události, které vedly k jeho ztrátě paměti a zapříčinila ji. Jde o nějaké trauma, které ve vztahu k sobě nedokáže zpracovat, proto se od něj oddělil, disocioval. To mohl udělat jen tak, že zablokoval své vzpomínky na trauma. A na sebe.“

Postupně náš hrdina zjišťuje, kým by mohl být, ale záhy vyjde najevo, že téměř všechno, co o sobě během uplynulých 18 měsíců, kdy na daném místě žije, napovídal svému okolí, byla lež. Kým je tedy ve skutečnosti? A jaký má podíl na smrti muže, jehož tělo policie objevila v rozbořené kapli na nedalekém ostrově, a z níž ho podezírá? To jsou otázky, na něž marně hledá odpověď, stejně jako na to, proč tajně chová nedaleko tzv. Umrlčí cesty včely a proč má v boudě na nářadí nákladně vybavenou minilaboratoř, o níž sice ví, jak funguje, ale netuší, co v ní zkoumá. A proč ho chtěl jedné noci po jeho nehodě na moři někdo zabít? Odpověď mu může poskytnout pravděpodobně jen jeho paměť. Ale ta je zablokovaná.

Co se musí stát, aby se mu vrátila, to se dočtete až v samotném závěru této brilantně napsané knihy, jejíž spád podporuje i použitý typ vět a celková kompozice, která nedá čtenáři možnost vydechnout. Autor během děje poskytuje čtenářům řadu vodítek, ale jejich domněnky o tom, oč ve skutečnosti jde, budou mylné. Vždycky jde o peníze.

(vkv)