V pravidelných rozhovorech s Ing. Martinem Machem, starostou města Mšena, se zabýváme aktuálními otázkami života v našem regionu. Tentokrát přišla řada na věc, která je důležitá zejména pro občany, kteří nevlastní žádný dopravní prostředek a musí se spoléhat na veřejnou dopravu.

Co nového přinesl v dopravě uplynulý rok?
Už loni se v této oblasti začaly odehrávat změny v dopravním systému tím, že se Středočeský kraj začal propojovat s Prahou. Pražská integrovaná doprava dosáhla v uplynulém roce na Mělník a zahrnula dokonce i kousek naší železnice z Mělníka do Velkého Borku.

Pražská integrovaná doprava (PID) znamená pro občany Mělníka zcela určitě kladný posun při zlepšení kvality dopravy do hlavního města. Jak to však vypadá pro občany v mšenské oblasti?
Důležitou zprávou je fakt, že v letošním roce by se s integrací mělo postoupit také na Mšensko. Tato záležitost však má některá úskalí. S železniční tratí z Mělníka by asi neměl být problém. Zde by integrace mohla postoupit až do Mšena, ovšem na vlak musí navazovat také autobusové spoje. S těmi, jak jsem se doslechl, je zatím trochu problém, ale další jednání začnou teprve v únoru.

O jaké záležitosti konkrétně jde?
Je možné, že budou potíže s plněním technických standardů. My, jednatelé společnosti Kokořínský SOK, jsme si vědomi, že integrace může přinést nové věci – softwary, pokladny, elektronická návěstidla atd. Možná půjde o další věci, které budou integraci komplikovat – např. stanovené kapacity busů, stáří vozového parku a podobně.

Z vašich slov cítím, že to ještě neznamená konec problémů...
Jde také o to, jak se nové vedení Středočeského kraje postaví ke smlouvám na autobusové linky v rámci základní dopravní obslužnosti. Existují v podstatě dvě varianty. Buď budou prodlouženy stávající smlouvy, které by daly dopravcům jistotu na dalších pár let za rok 2019, s výhledem aspoň na pět let. To je podmínka, abychom mohli požádat o evropské dotace na nové autobusy. Už od prosince jednám s novým krajským vedením, aby se Mšensko vzhledem k PID řešilo prioritně. Protože krajská koalice je poměrně pestrá, je ve hře druhá možnost – soutěžit oblasti, což je téma daleko složitější. Otázkou je, zda na tak malý region, jako je Mšensko, dokáže kraj vypsat soutěž zvlášť. Minulé krajské vlády v této souvislosti uvažovaly o daleko větších regionech s páteřními trasami pro velké autobusy.

Tato varianta by rozhodně nebyla příjemná, viďte?
Museli bychom se pravděpodobně spojit s dalším dopravcem. Navíc víme, že ve většině krajů podobné soutěže nedopadly dobře, ať už jde o spousty nejrůznějších odvolání, dumpingových cen či stížností na Úřad pro hospodářskou soutěž. Pevně doufejme, že zvítězí myšlenka prodloužení stávajících smluv alespoň v našem regionu.

Současná podoba jízdních řádů na Mšensku doznala několika změn. Některé jsou pozitivní, např. noční vlak z Mělníka, odj. 22.26 h. Bylo těžké ho prosadit?
Neskromně se přiznám, že za tento spoj jsem bojoval už delší dobu a ve spolupráci s Mělníkem se uvedená myšlenka stala skutečností. Po několika letech snah v loňském létě minulé vedení kraje pochopilo, že není únosné, aby do naší oblasti jel poslední veřejný spoj z Mělníka ve všedních dnech po 17. hodině. Jedná se o potřebnou službu pro občany, kteří se rozhodli jít v Mělníku třeba za kulturou nebo se chtějí účastnit sportovních aktivit.

Kdo tento noční spoj bude financovat?
Tento noční vlak nebude obce v našem regionu stát žádné finance, neboť si ho objednal Středočeský kraj. V této souvislosti zmíním i několik nových přímých vlaků na Mělník (odj. z hl. n. 16.25, 18.25 a 21.06), které se odtud dají prokombinovat se spoji na Mšensko. Vše ještě není ideální, ale přestupová optimalizace by měla nastat v souvislosti s PID a měla by se řešit letos na jaře. Přiznám však, že na cestu ráno do Prahy jsou stále výhodnější autobusy.

Pak ovšem nechápu, že přímý autobus do Prahy byl po více jak čtyřiceti letech ukončen v zastávce Všetaty, žel. stanice...
Důvod, který k tomu vedl, byl následující: dopravní možnosti do Prahy, realizované autobusy, poté, co se úspěšně integrovalo Mělnicko, se ztížily v minulém roce v momentu, kdy Praha 8 zavedla parkovací zóny na sídlištích v Kobylisích či Ďáblicích. To do značné míry zkomplikovalo dopravu, protože stovky aut, jejichž řidiči tu dříve nacházeli místa na parkování, jsou nyní bez šance. Důsledek? V průběhu celého podzimu se už od Líbeznic začaly tvořit kolony, které způsobovaly autobusům zpoždění o 20–30 minut.

Jak na tuto situaci reagovali dojíždějící?
Lidé začali využívat ještě dřívější spoje, a tím „náš pražák“ přestal mít cestující. Proto došlo k jeho ukončení na nádraží ve Všetatech s umožněním přestupu na spěšný vlak do Prahy. Na integraci se sice pracuje, ale vůbec nechápu naprosto nekoncepční rozhodnutí Prahy 8, které paralyzuje dopravu z našeho směru do hlavního města. Sice integrujeme dopravu, ale při současném stavu to, co nepojede po kolejích, bude stát. Výsledkem je situace, při níž sice během dne najdeme na sídlištích Prahy 8 poměrně dost volných míst, na nichž však Středočech zaparkuje dosti draze, poněvadž jsou součástí zón. Čeká nás ještě celá řada náročných jednání, v nichž se budeme snažit změnit dosavadní nepříznivou situaci.

Letošní zima přinesla bohatou sněhovou nadílku, která mnohým přinesla starosti s jejím úklidem. Po prvním přívalu sněhu jsme zaznamenali dvě skupiny názorů. Někteří občané se domnívají, že město úklid zvládlo dobře a že Mšeno na rozdíl například od komunikace směrem na Mělník v péči mšenské správy komunikací se sídlem v Mnichově Hradišti bylo uklizené. Přesto se objevily hlasy zejména občanů z okolních obcí, že u nich byla situace mnohem horší. Můžete na tyto připomínky reagovat?
Pokud se týká údržby chodníků ve městě, myslím, že se nám daří za pomoci traktůrku na trávu. Přidáme-li k němu radlici, pěkně čistí chodníky a zvládá i kopce, neboť má pohon 4x4. Chceme využít i dalšího traktůrku ze základní školy. Spolu se dvěma traktory s pluhem (jeden se sypačem) si myslím, že jsme schopni až na některé výjimky udržovat místní komunikace v časových limitech plánu zimní údržby. Narážíte-li například na situaci v Sedlci, připouštím, že zde nebylo první den vše ideální.
Z důvodu nemoci jsme tam nemohli poslat patřičnou techniku včas. Do budoucna plánujeme zvýšení počtu pracovníků, kteří by byli schopni zaskočit ve zvláštních případech. Ve výhledu je i z evropských prostředků financovaná modernizace vozového parku, do něhož chceme pořídit nový traktor do lesa, který by pomáhal při zimní údržbě. Celkově si myslím, že nápad s použitím travních sekaček, upravených na úklid sněhu, je z hlediska výkonu i ekonomiky velmi dobrý.

Zatímco naše město zvládlo sněhový příval až na výjimky dobře, úseky komunikací, které má na starosti správa silnic, zůstaly podle názoru občanů neuklizené až příliš dlouhou dobu...
Bohužel ještě mnoho dní poté byla směrem na Mělník, na hlavní spojnici celého regionu, obtížně sjízdná a nebezpečná kaše. Psal jsem své výhrady vedoucímu střediska SÚS v Mnichově Hradišti i místnímu cestmistrovi, bohužel jejich odpovědi jsou podle mne nedostatečné. Jednak se vůbec nečelí tomu, aby se uvedená silnice nezafoukávala. Podle mne by určitě pomohlo v kritických místech vysazení keřů. Cestáři by měli co nejdříve zásadním způsobem posílit počty strojů. Při větším sněžení s větrem by měl jeden stroj s radlicí jezdit po této silnici permanentně a také po dvojce směrem na Chorušice.

Co tedy navrhujete?
Pokud na počet kilometrů, které udržuje místní středisko, jsou k dispozici pouze dvě tatry s pluhem, pak to samozřejmě nemůže stačit. Proto by si Krajská správa silnic měla vybírat takové partnery, kteří disponují dostatečnou technikou a tu operativně nasadit.

Je pravda, že o nasazení techniky na Mšensku rozhoduje dispečer SÚS v Mnichově Hradišti?
Ano, je to tak. Věřím, že se nám podaří dopátrat postupu, na základě čeho on usoudí, že je třeba vyjet. To zatím nevíme. Žádná meteostanice, z níž by mohl dispečer čerpat informace, na Mšensku není. O oprávněnosti výjezdu nemůže rozhodnout ani cestmistr ve Mšeně.

Je tedy třeba hledat nové řešení?
Celá situace souvisí s nespokojeností starostů s fungováním stávajícího modelu, který se zavedl za hejtmana Bendla. I proto má krajská koalice ve svém programovém prohlášení úkol tento stav změnit. Uvidíme, nakolik se jim to podaří a jakou cestu k tomu zvolí. Jedna z nich je soutěžit znovu oblasti údržby s nastavením patřičných kritérií. Druhou možností, k níž bych se přikláněl i já, je vytvoření silné krajské firmy, která by se kvalitně starala o zimní údržbu sama.

O co se město stará při zimní údržbě ve „svých“ přilehlých obcích?
My udržujeme pouze místní komunikace. V Sedlci je to cesta od hospody do dolní části obce včetně menších uliček, Hradsko je téměř celé, dále boční uličky ve Skramouši a zejména je to cesta na horní Olešno, kde jsou trvale žijící obyvatelé. Ti naštěstí už před časem pochopili, že při úklidu sněhu nebudou mezi prvními, a tak používají vlastní traktor. Navíc na mnoha místech jsme rozmístili bedny s posypem. Přijde-li povětrnostní problém, každý má šanci si podhodit kola a projet.

Přejděme nyní na letošní plán rekonstrukcí místních komunikací...
Jedním z hlavních cílů je rekonstrukce Mělnické ulice, s níž aspoň částečně souvisí ulice Stránecká, která se stane součástí objízdné trasy. Je nutné ji především rozšířit, ale bohužel jsou na ní složité pozemkové poměry, které nyní řešíme. Druhou velkou akcí je kanalizace v Sedlci.

Jak plánujete vyřešit objížďku při rekonstrukci Mělnické ulice?
Obecně se dá říct, že úsek od křižovatky se Zahradní po křižovatku se Sedlcem bude muset být uzavřen obousměrně, neboť se tam bude kopat prodloužení kanalizace. Proto by veškerá doprava musela být odkloněna do Stránecké, která však nemá potřebné parametry, a zabýváme se tedy jejím rozšířením. Pokud se to do zahájení nestihne, nezbude, než do Stránecké bohužel umístit semafory a jezdit kyvadlově. Při rekonstrukci úseku Masarykova – Zahradní by osobní auta mohla jezdit právě Zahradní ulicí, nákladní a autobusovou dopravu bychom museli vést Stráneckou a Jateckou ulicí.

Jaké problémy předpokládáte v Mělnické ulici?
Tato ulice ovšem není jen „naše“, je to průtah vozovky II. třídy. Společně se Středočeským krajem projektujeme už několik let její rekonstrukci. Předpokládám, že teď v lednu získáme stavební povolení a bude se zpracovávat realizační dokumentace. Na samotnou stavbu bude třeba zajistit finance. To není úplně jednoduché. Na tento typ komunikací sice existují evropské prostředky a Mělnická v jejich soupisu figuruje. Dotace však mohou připadnout pouze na úseky v celkové délce 7,1 km. Musím proto vypátrat, o jaké úseky se jedná, a pak se snažit Mělnickou dostat do výběru. Jen zjistit, jaké úseky jsou v oné délce, trvá – zatím bezvýsledně – už dva měsíce. Proto se snažím ve spolupráci se starosty obcí ze směru na Mělník o to, abychom dokázali vyčerpat dotace na celou vymezenou délku do roku 2020. Potěšilo mne, že si kraj v loňském roce nechal zpracovat diagnostiku těchto vozovek, a usiluji o to, aby nám předali její výsledky. To nám pomůže k rozhodnutí, které úseky budeme nakonec prosazovat.

Kromě Mělnické uvažujete letos i o dalších komunikacích?
Už loni jsme podali (bohužel neúspěšně) žádost o rekonstrukci „slepé“ části ulice Na Tržišti. Po novém zpracování ji podáme znovu a pevně věříme, že to vyjde.

Karel Horňák