Pedagogické úspěchy Základní umělecké školy ve Mšeně

S příchodem každého nového kalendářního roku, vždy uprostřed ledna, se otvírají zkušební místnosti a sály českých konzervatoří, aby zde odborná porota vybrala z přihlášených zájemců, kteří dokončují devátou třídu základní školy, ty nejlepší a nejtalentovanější k náročnému šestiletému uměleckému studiu. Téměř veškerá tíha a odpovědnost za rozvoj talentovaných dětí, jež po ukončení povinné školní docházky úspěšně pokračují na vyšších středních uměleckých školách, leží na propracovaném systému základního uměleckého školství.

Součástí tohoto systému je i ZUŠ Mšeno, která umělecky vzdělává své žáky ve dvou oborech: výtvarném a hudebním. Přestože v hudebním oboru této školy studuje pouze necelá stovka žáků pod vedením čtyř vyučujících, pedagogické výsledky, jak se nedávno promítly do přijímacích zkoušek na konzervatoře, si zasluhují zveřejnění.    
Kristýna Hrušková (vlevo) a Brigita Klementová
Do psychicky i fyzicky náročného maratónu talentových zkoušek, jež studiu na konzervatoři předcházejí, se na podzim minulého roku přihlásila dvě děvčata z deváté třídy ZŠ ve Mšeně: Kristýna Hrušková a Brigita Klementová, která zároveň studují v hudebním oboru ZUŠ Mšeno hru na klavír, klasický zpěv ve třídě sólového zpěvu, nadto hrají ve školním orchestru Sedmikrásky.

Kristýna si na zkoušky zapsala dvě lidové písně: O, řebíčku zahradnický a U panského dvora, k tomu pak dvě písně umělé: Rosička z cyklu Písně na jednu stránku od Bohuslava Martinů a árii G. F. Händela Lascia ch'io pianga z opery Rinaldo. Také Brigita zpívala dvě lidové písně: Dobrú noc, má milá a Já mám koně, nadto Rosičku a píseň Joa Hasaišiho Haritsumeta yumi no z japonského animovaného filmu Princezna Mononoke. Obě děvčata zpívala druhé písně v původním znění, tedy Kristýna italsky a Brigita japonsky. 

Na moje doporučení se děvčata přihlásila na Konzervatoř Jana Deyla v Praze na Maltézském náměstí, jejíž součástí je i vynikající oddělení sólového zpěvu, které vede prof. Daniela Štěpánová, předsedkyně a členka mnoha odborných porot. Zkoušky se konaly 16. ledna a probíhaly celý den. Od 8 hodin registrace, od 9 hodin písemné testy, určené nejen k posouzení úrovně hudebně-teoretické přípravy uchazečů, ale také IQ test, a test na určování intervalů, stupnic a akordů poslechovou formou. Od 14 hodin měli zájemci o studium možnost projevit pěveckou vyzrálost v samostatném 20minutovém vystoupení.

Na ten den jsem si vzal v ZUŠ Mšeno volno, abych Kristýnu a Brigitu doprovodil při zkouškách na klavír. Vím tedy, že obě podaly vynikající výkon, jenž se zajisté promítl do celkového hodnocení, pod nímž bylo v obou případech poznamenáno a zveřejněno slovo: přijata. Verbálně byla pak oceněna i metodika zpěvu, v rámci níž byly obě studentky připravovány. 

Perlička na závěr: Kristýna Hrušková byla přijata nejen na Konzervatoř Jana Deyla v Praze, nýbrž o týden dříve i na Konzervatoř v Teplicích. Sladké dilema.

PhDr. Josef Šebesta Ph.D.

(01/14)