Chystá se rekonstrukce Nádražní uliceOhlédnutí za minulým rokem a co nás čeká letos...

Vážení občané, v hektickém závěru minulého roku se podařilo ve městě dokončit či slušně rozpracovat celou řadu důležitých staveb a schválit několik důležitých dokumentů, které ovlivní rozvoj města na několik příštích let.

Po listopadovém dokončení a předání do provozu komplexně opravené budovy ZUŠ se naplno rozjely práce v ulicích v okolí školy a také v Zahradní u střediska. Díky přijatelnému počasí a kvalitnímu výkonu firmy se podařilo opravit povrchy v ulici Na Klůčku a Školní, polovinu komunikace před školou a podkladní vrstvy v části ulice Zahradní u střediska. Tento posun v realizaci projektu (dotovaného z fondů EU) zakládá snad oprávněnou naději, že termín ukončení akce stihneme (30. 4. 2014), i když hodně bude záležet na jarním počasí a dalších, těžko předvídatelných okolnostech. Pokračování oprav povrchů v ulici Nádražní by po dokončení kanalizace tamtéž již nemělo stát nic v cestě. Horší je to v ulici Hlovecké, kde jsme závislí na tom, jak rychle firma opravující průtah stihne dokončit dešťový kanalizační řad z Hlovce do křižovatky s ulicí Boleslavskou. Vzhledem k vlídnému průběhu zimy je naděje, že se vše včas stihne a na jaře budeme moci asfaltovat. V ulici Hlovecké dojde i k opravě chodníků, vybudování parkovacích stání a zřejmě i k obnově osvětlení. V Zahradní také budou nové chodníky a osvětlení, poté dojde k položení finální obrusné vrstvy na vozovku. Dokončí se i ulice před školou a opraví poničená zeleň v parku.

V rámci doplnění kanalizační stokové sítě ve východní části města se v těžkých podmínkách podařilo do Vánoc dokončit odkanalizování Nádražní ulice – děkuji všem za trpělivost při snášení značných obtíží (zejména bláta) vyvolaných touto stavbou. Během jara bude vystrojena čerpací stanice a poté bude možno připojovat jednotlivé nemovitosti.

Zde bych rád upozornil na rozhodnutí zastupitelstva města – kdo se připojí do roka od kolaudace stoky, nemusí platit za část přípojky vybudované městem na veřejném prostranství. Kdo bude váhat a připojí se později, bude muset uhradit skutečné náklady na „veřejnou“ část přípojky. Dá se očekávat, že tento model bude poté platit i v ulici Boleslavská, kde se bude pokračovat se stavbou kanalizace na jaře a nejspíš i při dalších plánovaných stavbách kanalizací ve městě. Doporučuji neváhat a zahájit již nyní práce na povolení přípojky (kdo ještě nemá).

Boleslavská – firma se již přiblížila s dešťovou kanalizací od Hlovce k areálu MRS, který v nejbližších týdnech překoná a postoupí do Hlovecké ulice. Zde nastane obtížnější část stavby, neboť se bude kopat až do pěti metrů hloubky. Poté se následně na jaře bude pokračovat s dešťovou kanalizací v ulici Boleslavské na obě strany, aby bylo zajištěno budoucí odvodnění komunikace. Předpokládám, že souběžně s tím bude provedeno odtěžení stávajících konstrukčních vrstev vozovky v úseku od náměstí k první křižovatce (Havlíčkova) a na pláni budoucí vozovky proběhne záchranný archeologický výzkum. Přesný harmonogram prací ani dopravní uzávěry a opatření ještě nejsou známy, po jejich předložení budou projednány s veřejností, předpokládám v únoru či březnu. Tato rozsáhlá stavba velmi nepříjemně ovlivní život ve městě, zejména kvůli omezením v dopravě, která přijdou. Budeme se je snažit minimalizovat, tak aby byla zachována alespoň minimální průjezdnost městem, ale záleží i na hlavním investorovi (kraj) a úřadech, co bude povoleno. Každopádně si myslím, že termín dokončení díla, který nedávno avizoval pan hejtman v tisku (červen) je nereálný, a tak se k němu neupínejme.

V závěru roku zastupitelstvo schválilo několik důležitých dokumentů a další bude předložen velmi brzy (nový územní plán). Byl přijat aktualizovaný Strategický rozvojový plán města Mšena na roky 2014–19, kde jsou zakotveny všechny aktuálně známé rozvojové priority města, na jejichž stanovení se podílela veřejnost. Věřím, že se bude dařit v budoucnu plnit cíle plánu alespoň tak jako dosud a že i nové zastupitelstvo, které si na podzim zvolíme, přijme plán za svůj hlavní programový dokument. Dále byl schválen aktualizovaný Program regenerace městské památkové zóny Mšeno, opět dokument s víceletým rámcem, který mj. obsahuje návrh na vytvoření fondu regenerace, z nějž by bylo možno přispívat na opravy památkově nechráněných domů v zóně. Návrh na zřízení tohoto fondu byl zastupitelstvem přijat a byl jsem pověřen vytvořením a předložením pravidel fondu, což učiním na nejbližším zasedání. Je tedy pravděpodobné, že již letos bude možno s pomocí příspěvku města opravovat některé domy v zóně, a zlepšit tím vzhled města.

Dalším klíčovým rozhodnutím zastupitelstva z minulého roku je vložení zbytkového kanalizačního majetku města do společnosti Vodárny Kladno – Mělník, a. s., za což obdržíme akcie a část hodnoty majetku v penězích a s pomocí této firmy snad budeme schopni postavit kanalizaci v Sedlci včetně přivaděče do Mšena. Situaci však nyní komplikuje množství nových zákonů, které platí od 1. 1. 2014 – jejich dopady na chod města postupně analyzujeme.

V závěru minulého roku jsme také podali značné množství grantových žádostí na různé další projekty a v průběhu jara uvidíme, se kterými uspějeme. Jisté tedy zatím je, že hlavním úkolem pro tento rok je dokončit opravy místních komunikací (včetně Skaliček), dostavby kanalizací a opravu Boleslavské. Není toho málo, ale obávám se, že ještě nějaké akce přibudou...

V závěru letošního roku nás čeká důležitý milník – místní volby. Věřím, že již začínáte uvažovat o vhodných kandidátech či přímo o vlastní kandidatuře, a že tedy budeme mít z čeho vybírat. Doufám, že zájem o ovlivňování věcí veřejných na místní úrovni bude míst dost občanů a těším se na nové tváře na kandidátkách. Jsem toho názoru, že čím více občanů projde praxí v zastupitelstvu, tím lépe pro město a jeho stabilní rozvoj. Snad se najde i pár ambiciózních, zodpovědných a schopných jedinců, kteří by aspirovali i na post starosty, neboť střídání je na všech stupních politiky žádoucí, ne-li přímo nezbytné.

A na závěr jedna dobrá zpráva - dne 31. května t. r. k nám přijede nový spěšný vlakový spoj s názvem „Kokořínsko“, který bude v sezóně každou sobotu vozit návštěvníky do Mšena a okolí. Je to možná poprvé v historii místní dráhy, kdy je zaveden přímý spoj Praha – Mšeno a zpět, který bude navíc obsluhován moderní soupravou s vagónem pro přepravu kol. Na tento spoj ladíme jízdní řády regionálních cyklobusů, jichž je město iniciátorem a již několik let s dalšími partnery i provozovatelem. Věřím, že tato novinka pomůže nahradit krajem zrušený sobotní autobusový spoj z Prahy a že přispěje k potřebnému rozvoji cestovního ruchu na Kokořínsku. Myslím, že bychom příjezd prvního vlaku měli nějakým způsobem oslavit, budu vděčný za Vaše případné náměty! S přáním zasněžené krajiny

Martin Mach, starosta

(01/14)