Mšenská základní škola měla v závěru školního roku nabitý program

Výlet na Tvrz HummerVýlet na tvrz Hummer
Ve čtvrtek 7. 6. jsme strávili slunečný den v Tvrzi Hummer. Po přivítání heroldem jsme se vydali do středověké „směnárny“. Tam jsme své kapesné vyměnili za groše, které jsme po celý den patřičně využívali např. k zaplacení pamlsků, občerstvení nebo suvenýrů. Měli jsme možnost vyzkoušet disciplíny, které pro nás byly připraveny. Stříleli jsme z kuše, z luku, vyzkoušeli skákací hrad a ti odvážnější nasedli na elektrického býka. Po vyzkoušení všech disciplín jsme se usadili v rytířské aréně, kde na nás čekalo rytířské představení.

Po poledním občerstvení jsme se vydali po naučné stezce, díky které jsme si osvěžili vědomosti z vlastivědy. Za správně vyplněný pracovní list, se kterým jsme se zpět do tvrze vrátili, na každého čekala odměna. V odpoledních hodinách nezbylo než se rozloučit a vydat se ze středověku zpátky do reality.

Mgr. Hana Házová

Okresní kolo dopravní soutěže
16. května se žáci naší školy již tradičně zúčastnili okresního kola dopravní soutěže mladých cyklistů v Mělníce, letos ve dvou kategoriích – mladší: Kateřina Podpěrová, Lucie Vašíčková, Lukáš Syrový, Ondřej Kovář a starší: Karolína Dlouhá, Veronika Šestáková, Ondřej Kolumpek, Adolf Živný. Teoretická část soutěže obsahovala test ze znalostí pravidel provozu na pozemních komunikacích, praktická část jízdu zručnosti na kole, jízdu podle pravidel provozu na pozemních komunikacích a poskytnutí první pomoci. Obrovskou snahou, pílí a spoluprací si mladší žáci vybojovali 1. místo a postoupili do krajského kola, konaného 11. – 12. června v Příbrami, starší žáci se umístili na krásném 4. místě. Mladší žáci tak navázali na úspěchy z předchozích let 2010 a 2011, kdy se také postupovalo do krajského kola.

Krajské kolo dopravní soutěže
Cestu na soutěž provázelo odhodlání a touha obsadit přední příčky. A tak přesto po dlouhé cestě do Příbrami tým soutěžících neopustil elán a 100% nasazení. Jednotlivé soutěžní disciplíny měly děti dostatečně připravené a nacvičené, přesto při jízdě stručnosti nejen naše družstvo nashromáždilo pár trestných bodů za velmi náročný slalom, na kterém si „vylámali“ zuby i starší žáci. Testy z pravidel provozu na pozemních komunikacích nedělaly problémy žádnému z členů družstva, práce s mapou byla novou a zajímavou disciplínou, kdy do předtištěné mapy podle zadání museli závodnici domalovat správnou cestu jako cyklisté i jako chodci. Ošetření zraněného zvládli též všichni, přestože namaskovaní figuranti byli tak působiví, že někteří soutěžící se ujišťovali, zda je zranění opravdu „jenom jako“. Na poslední disciplínu se děti těšily nejvíce – na pravidla provozu na pozemních komunikacích na plně funkčním dopravním hřišti i s kolejištěm. Družstvo mladších žáků ze ZŠ Mšeno obsadilo krásné 6. místo z 12 soutěžních družstev.

Pro účastníky dopravní soutěže byl následně připraven i doprovodný kulturně vzdělávací program, který připravilo hostitelské město Příbram.  Byly to ukázky dobrovolných hasičů města, např. vyproštění zraněného z havarovaného vozu za použití hydraulických kleští a následně uhašení hořícího vozidla. Nechyběla ani možnost osobně si vyzkoušet požární výzbroj (helmu a drobné nářadí), ale i hasit ze střechy hasičského vozu. Pro některé bude možná nezapomenutelná i prohlídka příbramských dolů.

Alena Vašíčková

V katedrále i na výstavě
Dne 14. 5. 2012 se vydala 6. třída a 8. třída do Prahy na exkurzi. Po příjezdu nás čekala prohlídka Pražského hradu, kde jsme se dozvěděli mnoho zajímavých informací o celém areálu hradu. Poté následovala prohlídka katedrály sv. Víta, kde jsme mohli vidět zajímavě vyzdobená okna a mnoho dalších historických zajímavostí. Když prohlídka skončila, přijel pro nás autobus a odvezl nás na výstavu The Human Body. Tam se šesťáků ujal milý průvodce a vyrazili jsme po exponátech. Pro osmou třídu si přišla paní průvodkyně a o malou chvíli také vyrazili.  Výstava byla velice zajímavá, viděli jsme lidské tělo v několika exemplářích.  Mnoho z nás zjistilo i věci, o kterých nikdy neslyšeli. Bohužel někteří museli na chvíli odejít kvůli nevolnosti, ale nakonec se všichni vrátili a došli úspěšně až dokonce. Nejvíc nás zajímalo, čí jsou ta těla, říkali jsme si, kdo by se nechal zabít kvůli nějaké výstavě? Pak nás ale ujistily, že těla poskytli lidé z Číny po jejich smrti k dobrým účelům. Myslím, že tento den si všichni užili a budou na něj vzpomínat.

Pavlína Pavlíková, žákyně 6. třídy

Jak nám (ne)hořela škola
Učit se, učit se, učit se a cvičit, cvičit, cvičit. Hrozná slova tím spíš, že se pojí se školou. Nicméně učit se dá nejen mluvnici, letopočtům a matematice, ale i praktickým věcem, např. chování v krizových situacích. Podobné je to i se cvičením. Pro někoho je nuda trénovat gymnastiku nebo správné podání ve volejbale, nicméně cvičit můžeme i jinak. My jsme si tentokrát prošli cvičením, ve kterém jsme se naučili, jak se chovat při požáru. To by ale nebylo zdaleka nové, požární poplachy máme pravidelně a víme, co přesně dělat při zvuku sirény. Teď nás ale dost překvapilo, že kromě sirény byl všude ve škole kouř. I tak jsme to ale zvládli, nikdo nezmatkoval a spořádaně po jednotlivých třídách jsme opustili školu, abychom sledovali, co se bude dít.

Chvíli jsme počkali na příjezd hasičů, a zatímco jsme dávali pozor, jestli někde náhodou neuvidíme i plameny, zjistili jsme, že v jedné třídě zůstali někteří žáci. Ze začátku jsme se o ně báli, ale pak jsme jim i záviděli. Zablokovaly se jim dveře, a tak museli ze třídy odejít oknem, a sice na plošinu, která se vysunula z hasičského auta. Kdybychom tohle tušili, klidně bychom si to s nimi vyměnili. Naštěstí jsme si ale mohli prohlédnout plošinu i my ostatní, sice na zemi, ale i tak to stálo za to.

Aby těch překvapení ale nebylo málo, tak za školou na nás už čekali psovodi, kteří nám ukazovali, jak vypadá trénink psů a dopadení pachatelů. Ti nejodvážnější z nás si i vyzkoušeli práci se psy.

Na závěr tohoto článku bychom chtěli poděkovat především mělnickým hasičům, dále psovodům za ukázky, ale i všem učitelům, že zachovali chladnou hlavu (ani oni totiž o této akci nevěděli). Náš dík patří i žákům, kteří sice při počátečním strachu telefonovali o požáru domů rodičům, ale paniku naštěstí dál nešířili a celou akci si jen užívali. Všichni chápeme, že i takové zkoušky se musí konat, abychom byli všichni připravení.

Na hradě KokořínHrad Kokořín ve strašidelném duchu
Jednoho květnového pátečního večera se žáci i učitelé ZŠ a MŠ Mšeno domluvili s mělnickými ochotníky a vyjeli strašit na hrad Kokořín, kde je přivítal majitel hradu pan Špaček. Prohlídka probíhala ve strašidelném duchu. Hned u brány návštěvníky čekali loupežníci, po hradbách chodila Bílá paní s rozsvícenou lucernou, dívky v krásných historických šatech pískaly na flétny a tančily, stará chůva přečetla pověst o kokořínském loupežníku Hradiborovi.  Věřím, že si tuto netradiční strašidelnou noční prohlídku Kokořína návštěvníci velmi užili. Těšíme se na další spolupráci s hradem Kokořín.

Mgr. Martina Klementová

V království železnicKrálovství železnic
V pondělí 21. 5. vyjela I. B a III. třída na výlet do Prahy. Děti tam čekala návštěva expozice Království železnic. Tam si prohlédly různá nádraží a památky v naší republice v miniatuře. Po kolejích se proháněly mašinky, po silnici jezdila auta, hasiči zdolávali požár domu. Figurky lidí se v přírodě bavily, koupaly se v řece a opalovaly. V celé expozici se po časových úsecích střídal den s nocí. Děti vyplňovaly pracovní listy, hledaly po expozici pivovar, největší most nebo zasněžený kopec. Komu to nestačilo, mohl zmáčknout tlačítko a rázem rozpohyboval další objekty – roztočil kolotoče, roztancoval lidi na louce, porazil strom. Když děti zmohl hlad a žízeň, usadily se v koutku s automaty na pití a občerstvení a posvačily. Odpoledne jsme se v pořádku a spokojení vrátili domů.

Jaroslava Matúšková

Noční škola šesťákůNoční škola
V noci ze 4. 5. na 5. 5. 2012 jsme přespali ve škole. Sraz jsme měli v 18 h před školou, potom jsme si dali věci do školy a ubytovali se. Po chvíli jsme už na sále tancovali a pak jsme v učebně hudební výchovy kreslili obří třídní obraz, kde každý nakreslil něco o naší třídě. Když jsme to dokreslili, šli jsme zase na sál. Někdo tam tancoval hip hop, kluci dělali přemety. Poté jsme šli zase nahoru do třídy a dělali jsme další úkol potmě se svíčkou o dobru a zlu.

Paní učitelka Klementová nám přečetla příběh o dobru a zlu. Po přečtení jsme měli na tmavý a bílý papír obkreslit ruce. Do tmavé jsme měli napsat naše temné stránky a do bílé, co je na nás dobrého. Když jsme to dodělali, šli jsme opět tancovat. Závěrečná hra byla relaxace vleže ve spacácích při hudbě s vyprávěním paní učitelky Klementové. Pár z nás při relaxaci usnulo. Před spaním jsme se podívali na film Červená Karkulka a pak jsme šli spát. Ráno jsme vstali přibližně v 8 h a nasnídali se. Potom jsme šli na sál do kruhu. Každý řekl, co se mu líbilo, a jeli jsme domů s novými zážitky.

Karolína Pucholtová, 6. třída

Pasování prvňáků na čtenáře
Ve středu 6. června se naši malí prvňáčkové na malou chvíli ocitli v období středověku. Zúročili celoroční snažení ve svých čtenářských dovednostech a v obřadní síni městské radnice byli slavnostně pasováni na čtenáře. Nejprve všechny přítomné přivítala paní knihovnice Martina Hanzlová a spolu s ní žáci složili čtenářský slib. Poté se ujal slova pan místostarosta Svatopluk Houserek, který každého z prvňáků pasoval mečem do Rytířského řádu čtenářů. Na památku děti obdržely čtenářský průkaz do městské knihovny na dobu jednoho roku, malou knihu básniček a hračku. Závěrem prvňáčkové poděkovali písničkou „Žežuličko, kde jsi byla“. Děkujeme tímto paní knihovnici Martině Hanzlové i panu místostarostovi Svatopluku Houserkovi za dárky a hlavně za velice pěknou slavnostní chvíli, při které si děti uvědomily důležitost čtenářské dovednosti.

třídy I. A a I. B

Škola v nahrávacím studiuŠkola v nahrávacím studiu
Dne 28. 5. 2012 si žáci naší školy vyzkoušeli roli profesionálního zpěváka při nahrávání CD. Ve škole jsme přivítali majitele nahrávacího studia Atomic.s Records, producenta, bubeníka Tomáše Marka a hudební skladatelku, zpěvačku Míšu Dlouhou. Tato hudební společnost připravila pro školu hudebně vzdělávací pořad „Škola v nahrávacím studiu“.

Tento ojedinělý hudební projekt přináší zážitky a vědomosti o tom, jak vzniká CD, a to od samého prvopočátku až do úplného vydání. Na vlastní kůži žáci zažili, co obnáší práce v nahrávacím studiu. Děti si tak z pořadu odnášejí produkt v podobě prezentačního CD, s jejich originální písní (hymnou) – cituji hudební společnost  Atomic.s Records. Na toto CD umístíme fotogalerii z historie školy, akcí naší školy a videoklip o naší škole. Věřím, že si děti z tohoto hudebního projektu odnesly mnoho nevšedních prožitků, ale i nové hudební vědomosti.

Mgr. Martina Klementová

Výstup na věž školyVýstup na věž se povedl
V rámci již tradiční mšenské akce „Na Kokořínsko s párou“ i mšenská základní škola otevřela v sobotu 9. června dveře návštěvníkům. Lákadlem se jistě stal výstup na věž školy, odkud je v případě přejícího počasí nádherný výhled – je možno vidět např. Ještěd a Sněžku. V sobotu nám sice počasí přálo, ale viditelnost nebyla úplně nejlepší. O to, aby bylo vidět co nejdále a co nejlépe, se na věži školy staral pan učitel Jaroslav Kůtek s dalekohledem, který zapůjčoval návštěvníkům a poskytoval jim informace o okolí.

Výstup na věž školy„Otevřené dveře“ školy neznamenaly jen výstup na věž, ale také možnost prohlédnout si třídy prvního i druhého stupně, jídelnu nebo třeba ředitelnu. Mnozí návštěvníci byli i bývalí žáci naší školy, měli tedy možnost zavzpomínat a porovnat. Během soboty vystoupalo na věž školy okolo 270 výletníků (a 2 psi J). Turisté se sjížděli opravdu z různých koutů republiky – např. z Mladé Boleslavi, Kladna, Čelákovic, dokonce až z Liberce a Turnova. Děkujeme všem za návštěvu a za častá pochvalná slova, která nás velmi potěšila.