Na mšenském stadionu znovu zaburácejí motory závodních strojůMS mopedů Stadion

Šlápnout do dvojice pedálů. Odpíchnout stroj z místa. Držet se před soupeři celá tři kola. Dojet jako první do cíle. Slyšet vítězný aplaus. Stát na stupni vítězů. To je sen každého mopedisty, který vyjíždí na závodní dráhu z depa mšenského plochodrážního stadionu. V sobotu 18. července vystřelí startovní páska již pátého ročníku Mistrovství světa mopedů Stadion na ploché dráze ve Mšeně.

Tento „srandamač“, který pořádá od roku 2005 mšenský veteran club, navštěvují každým rokem stovky návštěvníků a o závodníky není také nouze. V prvním ročníku se po antuce proháněla jen osmička závodníků, ale to už dávno neplatí. Do Mšena dnes jezdí se svými stroji desítky borců z širokého okolí. Mistři levých zatáček v sedlech ďábelských strojů, které upalují až stovkou… Tak můžeme říkat závodníkům, kteří s nadšením prohánějí československé mopedy Stadion po antuce mšenského plochodrážního stadionu s jediným cílem – dostat se co nejdříve k vysněné šachovnici cílového praporku.

MS mopedů Stadion
Závodů, které jsou rozděleny na kategorii standard a speciál, se může zúčastnit jakýkoli majitel mopedu Stadion S 11, S 22 a S 23. V kategorii standard může závodit jen stroj bez jakýchkoliv úprav, povolena je pouze výměna karburátoru z typu Stadion S11 či S22. Kategorie speciál závodníkům nezakazuje téměř žádné úpravy, jen je nutné zachovat klasický tvar motoru z vnější strany. Proto v této kategorii není mnohdy ani poznat jakákoli spojitost s klasickým mopedem. Stroje mají svým vzhledem blíže spíš k silným plochodrážním speciálům z divišovské fabriky. Podrobná pravidla a informace k závodům najdete na webových stránkách www.jawaczveteran.cz.

Na slovíčko s ředitelem závodu Ladislavem Homolkou

Kdy se zrodil nápad uspořádat Mistrovství světa mopedů Stadion?
Před pěti lety jsme se na popud tehdejšího starosty klubu Františka Šulce rozhodli, že by nebylo špatné uspořádat nějaký závod mopedů. Podařilo se a závod na ploché dráze je naší tradiční akcí.

Jaká jsou pravidla závodu?
Závod se jede jako klasická plochá dráha podle rozpisu. Každá jízda se jede na tři kola. Vyhrává ten, kdo získá nejvíc bodů.

Jaké musí mít závodník vybavení?MS mopedů Stadion
Závodník musí mít základní ochranné prostředky, což je přilba, rukavice, pevná obuv a dlouhé kalhoty. V žádném případě nebudou připuštěni ke startu závodníci, kteří tyto podmínky nedodrží.

Kolik se může zúčastnit jezdců?
Rozpisy máme připravené až na pětadvacet jezdců v jedné kategorii. Takže závodníků může být až padesát v obou kategoriích.

V jakých kategoriích se závodí?
Kategorie standard je takzvaně závod veteránů, jelikož nemají žádné technické úpravy. Speciály jsou Stadiony jakkoli upravené, musí být však zachován vnější tvar motoru.

MS mopedů StadionOd kolika let je možné se závodů zúčastnit?
Zúčastnit se může závodník starší patnácti let, musí být ovšem držitelem řidičského oprávnění skupiny AM.

Jakou očekáváte letos účast závodníků?
Doufáme, že letošní účast závodníků bude větší než v minulých ročnících. Menší účast máme především v kategorii standard. Je to zejména proto, že většina majitelů nákladně zrenovovaných strojů s nimi nechce závodit na oválu.

MS mopedů Stadion
Máte v závodech zastoupeny i vlastní jezdce?
Máme vlastní závodní speciál, který postavil František Šulc. Klubový mechanik Bohumil Koubek stroj v současné době připravuje na závod. Mšeno bude zastupovat jezdec Tomáš Andelt, který je mistrem světa z prvního ročníku.

Je v závodech i zahraniční účast?
Zatím jsme zahraniční účast neměli, ale doufáme, že se to brzy zlepší.

Jakou rychlostí Stadion jede?
Osobně jsem jel vedle Stadionu, který jel 120kilometrovou rychlostí. Na oválu je však reálná rychlost kolem padesáti kilometrů za hodinu. Záleží samozřejmě také na úpravě stroje.

Bude výroční pátý ročník něčím obohacen?
O doprovodném programu se stále jedná, takže doufáme, že se nám něco zajímavého podaří zajistit.

Jezdí se ještě někde podobné závody?
Podobné závody se jezdí v Pardubicích, ve Slaném a v Plzni.

Připravil Jiří Říha