Archivní fotoParní vlaky opět zahájí turistickou sezónu

Již potřetí se můžeme těšit na společensko-historickou akci spojenou s parními stroji a další veteránskou technikou. V sobotu 13. června přijedou do Mšena dvě vlakové soupravy tažené parními lokomotivami, které se na závěr spojí v jednu - parní pantograf. Vlaky pojedou dvakrát od Mělníka a Mladé Boleslavi, jízdní řády naleznete na 3. straně. Po cestě doporučujeme navštívit železniční minimuzeum v Sudoměři, kde bude mj. možnost svezení na drezínkách.

Tento ročník je provázán s oslavami 50 let od založení naší Základní umělecké školy, která si připravila rozsáhlou prezentaci své činnosti. K vidění bude několik výstav, autogramiáda význačných českých grafiků a výtvarníků pánů Pošmourného a Srba, prodávat se budou i filatelistické vzácnosti vydané k této příležitosti či již dříve (např. poštovní známka s motivem mšenských Pokliček). Kromě prostor ZUŠ budou probíhat výstavy i na radnici. Náměstím a Boleslavskou ulicí projedou v odpoledních hodinách autoveteráni ze srazu v Lobči. V prostoru nádraží budou vystupovat dvě hudební tělesa - dechovka a dixielandová formace. Vše vyvrcholí kolem 16. hodiny, kdy o nádraží svedou bitvu jednotky c. a k. rakouské armády a carské ruské armády. Vystoupení bude doprovázeno bohatými pyrotechnickými efekty, nebude se tedy asi líbit malým dětem či Vašim pejskům, nechte je raději doma. V průběhu dne budou vystaveny parní stroje, děti se budou moci svézt terénními automobily, či na koních. Vyhlídkové jízdy po Mšeně budou zajišťovat povozy i kočáry tažené koňmi. Samozřejmostí jsou stánky s občerstvením či mobilní toalety. Ulice Nádražní bude po celý den uzavřena pro dopravu, prosím o respektování tohoto omezení. Celá akce bude zakončena zábavou na místním stadionu (pořádá SK Mšeno). Podrobný program bude uveřejněn v nejbližších dnech na plakátech, vývěskách, v prodejnách a na internetu (www.mseno.eu).

Koupaliště
otevřeme v sobotu 6. června humanitárně sportovní akcí Běh naděje (pořádá TJ Sokol za podpory města). Tato bude probíhat od 13 hodin, start běhu bude ve 14 hodin. V průběhu odpoledne ve dvou blocích vystoupí hudební skupina ZVON, poté ještě v neděli v Domově seniorů. Vstupné na koupaliště bude tento den dobrovolné, výtěžek bude věnován na konto boje proti rakovině, stejně jako startovné z běhu.

Areál je již téměř připraven na zahájení provozu, ale je pravděpodobné, že všechny detaily na budově hotovy nebudou, neboť rekonstrukce lázní nabrala značný skluz. Nedodělky by však neměly bránit provozu, avšak budou vadou na kráse. Reklamovaný povrch bazénu byl provizorně opraven a musí ještě vydržet tuto sezónu, neboť liknavý přístup dodavatelské firmy ohrožoval červnové otevření. Firma nastoupí ke generální opravě v září.

Značný problém máme také s pronájmem restaurace na koupališti, i po snížení nájmu a změkčení podmínek není o tento provoz zájem. Věřím však, že v nejbližších dnech se nám podaří nájemce sehnat a zajistit občerstvení v areálu alespoň na úrovni minulých let.

Odpady
Přestože městský systém nakládání s odpady umožňuje všem občanům za výhodných podmínek odložení jakéhokoli odpadu, stále se objevuje zneužívání kontejnerů na tříděný odpad. Někteří jedinci odkládají do těchto kontejnerů (nebo jejich okolí) komunální odpad (ačkoli si každý může pořídit libovolný počet či velikost nádob na KO), vysloužilé elektrospotřebiče (ačkoli ty lze odevzdat ZDARMA na sběrném dvoře v areálu skládky ve Mšeně, ty menší i na radnici), objemný odpad (koberce, lino apod. – ačkoli město dvakrát ročně zajišťuje kontejnerový svoz tohoto typu odpadu) či jiný nepatřičný materiál (například velké množství králičích kožek apod.). Tímto jednáním porušují zákon o odpadech i městské vyhlášky, zhoršují nám všem výsledky třídění (a tedy i finanční bonus za čistou surovinu) a v neposlední řadě způsobují nepořádek na stanovištích kontejnerů. Pokud nedojde k zlepšení tohoto stavu, budeme nuceni oživit v zastupitelstvu debatu o městském kamerovém systému, s jehož pomocí bychom záškodníky lehce identifikovali a přivedli k zodpovědnosti. Při potírání tohoto nepořádku záleží na postoji každého z nás, zda se odváží zasáhnout při náhodném zjištění nelegálního odkládání odpadu, či zda se jen spokojí s nadáváním na radnici, že není schopná zajistit včasný úklid.

Úklid a údržba veřejných prostranství
Po náročné zimě s častým sněžením, která důkladně prověřila naše úklidové kapacity, přišlo období prudkého růstu trávy a opět „nestíháme“. Přestože jsme posílili počet pracovníků v terénu (6 zaměstnanců veřejně prospěšných prací a 2, kteří si odpracovávají trest) a zakoupili dva nové křovinořezy, je to v některých chvílích stále málo. To je dáno také tím, že pracovníci města vykonávají značně větší objem prací než dříve. Tato situace, umocněná o fakt čerstvé platnosti „chodníkového“ zákona mě vede k otevření debaty v zastupitelstvu o posílení strojního vybavení města, které bychom patrně museli financovat z rezervy rozpočtu (pokud se letos naplní...), neboť s jedním (navíc slabým) traktorem již více práce nezastaneme. S tím se pojí úvahy i o posílení personálním, neboť zejména v období úklidu sněhu a chřipkových vln může být limitující i počet (čerstvých) řidičů. V průběhu léta připravíme plán zimní údržby města a jeho částí, aby bylo jasné, s jakými lhůtami úklidu sněhu je třeba v různých lokalitách počítat. Pevně věřím, že většina občanů nezanevře na historicky úspěšně vyzkoušenou metodu úklidu před vlastním domem a nebude očekávat, že do svítání bude všechen sníh odklizen zaměstnanci města – to by znamenalo úplnou přestavbu městského rozpočtu na úkor jiných potřebných věcí (školství, údržba majetku města apod.).

Rozvojové projekty a grantové žádostiZákladní škola Mšeno
S lítostí musím konstatovat, že se nám zatím nedaří získávat větší (několikamilionové) dotace. V tomto týdnu jsme obdrželi zprávu, že naše žádost o dotaci z programu ROP Střední Čechy (fondy EU) na rekonstrukci ZŠ (okna, topení, podlahy) byla po více než půl roce vyhodnocena a prošla, leč pro velký počet zájemců s lepšími projekty nebude doporučena k financování (obsadili jsme 27. místo). Je to již naše třetí špatná zkušenost s tímto programem, ač tentokrát jsme přizvali k přípravě profesionální agenturu. Přesuneme těžiště našich žádostí do jiných evropských programů, kde je větší šance na úspěch, zejména do OP Životní prostředí. Do něj podáme v létě žádost na zateplení a částečnou přestavbu MŠ, projekt máme připraven i se stavebním povolením. Evropské peníze se nám zatím daří čerpat po menších částkách (statisíce) z Programu rozvoje venkova prostřednictvím Místní akční skupiny Vyhlídky. Z tohoto titulu zaplatíme letos revitalizaci návsi ve Vojtěchově, Plán péče a ochrany Městské památkové zóny Mšeno, Studii obnovy zeleně a exteriéru na koupališti a připravujeme ještě další žádost na opravu komunikací.

Jiné projekty máme ve stadiu územního či stavebního řízení a řešíme větší či menší problémy a výhrady různých dotčených orgánů – jde o projekty cyklostezky do Stránky (pozemkové potíže, vleklá jednání s drážními institucemi), generální opravy mostu v Ráji (památka), rekonstrukce lesní cesty Boudeckou roklí (problém s mostkem přes Pšovku – malá propustnost podle nového povodňového plánu).

Nejvíce se však soustředíme na projekt rekonstrukce Boleslavské ulice a obou náměstí. Boleslavská by se měla příští rok realizovat, oprava vozovky je v územním řízení, rekonstrukce vodovodního řadu ve stavebním řízení a ČEZ zahájil projekci pokládky svého vedení do země, což by mohl do konce roku stihnout i se stavebním povolením. Všichni investoři (kraj, VKM, ČEZ a město) počítají s financování akce v příštím roce, snad se to tedy podaří.

O další etapě, tedy rekonstrukci náměstí a Masarykovy ulice a ulice Na Skaličkách, vytrvale vyjednávám s investory a zejména s krajskými radními i úředníky (jejichž postoj je pro zdar akce klíčový – průtah krajské silnice) s cílem dosáhnout dohody o realizaci v roce 2011 či 2012. Věřím, že se rozhodne do měsíce.

V letech nejbližších se uskuteční ve městě také několik separátních rekonstrukcí ČEZu (plánovaný rozsah akcí je skutečně nevídaný), k nimž se v některých případech přidáme s osvětlením. ČEZ plánuje rekonstrukce i v částech Ráj, Olešno a Hradsko.

Zcela jiným typem projektu je dálková Mezinárodní cyklostezka Praha-Berlín. Tato komunikace má podle schváleného krajského generelu (s vazbami i na další kraje) vést Kokořínskem směrem do oblasti Dubé a dále na sever. Sdružení obcí Kokořínska v minulém roce pořídilo z krajské dotace vyhledávací studii této stezky v úseku od Mělníka po hranice s krajem Libereckým. Nyní se tato studie dostala do fáze projednávání a ukazuje se, že věc nebude jednoduchá. Kokořínským dolem není možno vést další (novou) komunikaci pro cyklisty, není zde v mnoha místech na to prostor a neslučovalo by se to ani se zájmy ochrany přírody v této přírodní rezervaci. Proto vyhledávací studie vytyčila potenciální trasu nad dolem v katastrálních územích Lhotka, Střemy, Nebužely, Kanina, Sedlec, Mšeno a Olešno. Realizace této trasy se jeví jako značně náročná a místy problematická, některým se zdá i málo atraktivní. Při diskusích ve sdružení obcí a se správou CHKO se objevila další možnost - sezónní uzávěra Kokořínského dolu pro tranzitní auto a moto dopravu. Při úvahách o této variantě se jeví nezbytným vybudování záchytných parkovišť ve Lhotce, na Ráji, v Kokoříně, ale i v dalších obcích nad dolem, zajištění kyvadlové dopravy ekologickým vozítkem v letních měsících v úseku Lhotka–Ráj, administrativní zajištění vydávání povolenek k vjezdu rezidentům a majitelům rekreačních nemovitostí a zařízení a mnoho dalších úkolů. Přes odvážnost této myšlenky se většina starostů obcí kolem dolu k této přiklání (v poměru 6:2) a Správa CHKO Kokořínsko též. Správní rada SOKu vyjádřila této myšlence podporu a věc se bude projednávat na nejbližší valné hromadě svazku. Mezitím se zjistí stanoviska dalších orgánů – kraje, policie apod. K podpoře této myšlenky nás vede obrovský nárůst motorizované dopravy dolem (extrémní to bylo např. během slunečných dubnových víkendů), a tím vytlačování cyklo a pěší dopravy z této úzké komunikace. Projet se v sezóně, či v pátek a neděli na kole dolem představuje značné riziko, o výpravě s dětmi raději vůbec neuvažovat. Domníváme se, že tato komunikace nebyla na takový provoz stavěna a že průjezd tolika vozidel (zejména tranzit na chaty a zpět) této vzácné lokalitě nesvědčí. Zároveň se domníváme, že objízdné trasy nejsou nijak výrazně delší a vedou po vozovkách vyšších tříd (tedy lepších parametrů). Úbytek projíždějících, kteří zde nemají cíl cesty, nepřinese ohrožení podnikatelů v cestovním ruchu. Naopak se domníváme, že nastane rozvoj jiných, udržitelných forem cestovního ruchu. Jako každá myšlenka, i tato bude mít jistě dost odpůrců, ale nyní jde o to, ve veřejné diskusi posoudit všechny aspekty navrhovaných variant a s nimi spojených opatření a poté zodpovědně rozhodnout. Na podporu diskuse bude na městských stránkách (www.mseno.eu) spuštěna 1. 6. anketa, ve které můžete vyjádřit svůj názor.

Přeji Vám pěkný začátek léta a těším se na viděnou 13. 6. v ZUŠ a na nádraží!

Martin Mach, starosta