1
Partnerská spolupráce v projektu Renovace Cinibulkovy naučné stezky má první výsledky

Přibližně před dvěma roky realizovala Základní škola ve Mšeně ve svém vzdělávacím programu školní projekt zaměřený na Cinibulkovu naučnou stezku s názvem Cinibulkova stezka očima dětí s cílem
a) seznámit žáky s nejzajímavějšími přírodními raritami svého města, které popsal a spojil v turistický okruh slavný rodák J. B. Cinibulk;
b) zmapovat území Cinibulkovy stezky z hlediska historických událostí a z přírodopisného hlediska;2
c) formovat postoje žáků k prostředí, ve kterém žijí – k historii a přírodním krásám jejich bydliště.

Koncem roku 2008 navázala škola spolupráci se Správou CHKO Kokořínsko na přípravě aktivit směřujících k zapojení dětí do tvorby informačních panelů na naučné stezce a návrhu průvodce naučnou stezkou. Na základě pracovních setkání, která proběhla v lednu a únoru 2009 v Základní škole ve Mšeně a na Správě CHKO Kokořínsko na Mělníku, navrhlo občanské sdružení ZAHRADA propojit tyto záměry:
(a) ve zpracování projektu renovace Cinibulkovy naučné stezky a
(b) nabídnout městu Mšeno spolupráci v plnění Strategického rozvojového plánu města Mšena na roky 2008-2013 v jeho části D., která je zaměřená na kulturu, volný čas a cestovní ruch a která v sobě zahrnuje i aktivity týkající se naučných stezek.

3Plánovací setkání
V polovině února se v multimediální učebně ZŠ konalo plánovací setkání skupiny žáků ze 7. – 9. tříd pod vedením paní učitelky Daniely Sobotkové se zástupcem města panem místostarostou Václavem Novákem, Ing. Hanou Vogelovou ze Správy CHKO Kokořínsko a paní Hanou Vlčkovou z občanského sdružení ZAHRADA s cílem získat náměty:
(a) kam umístit vybavení – mobiliář na naučné stezce a jak zatraktivnit informační panely,
(b) navrhnout možné atraktivity pro návštěvníky naučné stezky,
(c) zamyslet se nad obsahem letáku-průvodce naučnou stezkou.

4Žáci a žačky pracovali ve dvou skupinách. Pro zpracování svých návrhů obdrželi mapku stezky s plánovaným umístěním nových informačních panelů, technické výkresy vybavovacích předmětů (mobiliáře – lavičky, stoly apod.) používaných v CHKO Kokořínsko a základní informaci o stezce i skladbě možných skupin návštěvníků. A jaký byl výsledek plánovacího setkání?

1) Po skupinových diskusích vyšel počet jednotlivých vybavovacích předmětů takto:
- lavička – kovová konstrukce s masivními dřevěnými latěmi 3 ks
- lavička – dřevěné kůly impregnované hoblované provedení 4 ks
- lavice se stolem – provedení buď laťové nebo kůlové 3 ks
- odpadkové koše u každé lavičky 10 ks
Poznámka: počet odpadkových košů bude závislý na možnostech dostupnosti svozu odpadu zajišťovaného MěÚ Mšeno prostřednictvím svozové firmy. Pro zatraktivnění informačních panelůby mohly - mimo základních informací - obsahovat kvízové otázky a zakomponované výtvarné práce žáků školy.

52) Atraktivity pro návštěvníky zpracovaly děti i s návrhy:
- panel s popisem výhledu na Vyhlídkách
- dřevěné sochy, např. pro focení dětí
- prolézačka
- vyhrazené místo pro ohniště
- krmelce
- terénní interaktivní prvky k získání informací o přírodě – měření stromů, připevněná lupa, teploměr, dřevěná skládačka, hmatové poznávání struktur kůry stromů, kvízové otázky na infopanelech s možností odměny (tužka, upomínkový předmět apod.) předaný např. v IC nebo u ubytovatelů).

63) Jak dopadl návrh obsahu letáku-průvodce naučnou stezkou?
Skládačka – průvodce by měla obsahovat mapu naučné stezky, názvy skal, umístění laviček, krátký životopis rodáka J. B. Cinibulka, seznam zajímavostí regionu, seznam ohrožených živočichů, poučení jak se chovat v CHKO, kontakt na mšenské Informační centrum, ubytování apod. a zmínka o Mšeně.

Plánovací setkání s dětmi ukázalo, že dobré nápady a řešení nejsou záležitostí jen odborných firem a dospělých. Město Mšenove spolupráci s občanským sdružením ZAHRADAzpracovalo výstupy ze setkání, připravilo rozpočet a začátkem března 2009 předložilo projekt Ministerstvu pro místní rozvoj do dotačního titulu programu Podpora obnovy venkova zaměřeného na zapojování dětí a mládeže do komunitního života. Teď si několik týdnů musíme počkat, zda projekt získá dotaci. V případě, že ne, věřím, že město Mšeno najde takové řešení, které umožní alespoň částečnou realizaci dětských nápadů při zhodnocení místního přírodního bohatství. Správa CHKO Kokořínsko přispěje do projektu obnovy naučné stezky 5 kusy dřevěných stojanů pro umístění infopanelů a na své náklady je zabuduje na předem vyznačená místa.

Hana Vlčková, občanské sdružení ZAHRADA