Ze Mšena se začíná stávat příliš zakouřené město

Vážení občané,
v posledních týdnech se v našem okolí se zvýšenou měrou vyskytl negativní jev –  motoristické hrátky v lese a na polích. Rád bych zdůraznil, že podle zákona o lesích je motorovým vozidlům vjezd do každého lesa zakázán, a už vůbec nehovořím o lesích v CHKO, či přímo v Přírodní rezervaci Kokořínský důl (do které spadá např. i údolí Debř). Řádění některých jedinců v těchto lesích na čtyřkolkách či motorkách je zavrženíhodné a budeme proti němu aktivně postupovat. Nejde jen o lesy, škody vznikají i na osetých polích. Oslovil jsem se žádostí o pomoc Policii ČR a ta již koná. Jsem si jist, že ve spolupráci s PČR, CHKO, mysliveckými spolky a aktivními občany se nám podaří vandaly identifikovat a odradit od podobného jednání. Většina těchto nájezdníků jsou „přespolní“, věřím, že mšenští majitelé čtyřkolek a motocyklů budou i nadále jezdit pouze po svých pozemcích, případně polních cestách.
Výsledek řádění majitelů čtyřkolekVýsledek řádění majitelů čtyřkolekVýsledek řádění majitelů čtyřkolek

Vytápění
Je topná sezóna s častým výskytem inverzních dnů a jako každoročně jsme tedy sužováni nadměrnými exhalacemi z lokálních topenišť. V některých dnech a lokalitách (např. Podolec) je situace skutečně extrémní. Podle mého názoru jde o nejpalčivější problém našeho města, jde skutečně o zdraví.
Proč máme tolik smogu? Je to zejména existencí zastaralých kotlů, ve kterých se často spaluje nepředepsané palivo, špatným stavem spalinových cest (2 případy vznícení sazí z poslední doby) a také neodborným způsobem topení. S některými faktory může město něco dělat, ale je zejména na každém jednotlivci, aby se snažil udělat vše pro to, aby neobtěžoval své okolí a nekazil naše (tedy i jeho) životní prostředí. Stížností tuto zimu rapidně přibývá. Je vidět, že čistý vzduch je hodnotou pro stále větší počet lidí.
Město připravuje výstavbu blokové kotelny na dřevní štěpku za radnicí. Mělo by jít o pilotní projekt, který by v první fázi zásoboval 5 objektů a disponoval cca 200 kW rezervou pro další rozvoj systému. Nyní jsme ve fázi projekčních prací a získávání povolení v územním řízení.
Rada města v prosinci inovovala „Zásady ...“, které upravují poskytování příspěvku města na změnu vytápění – jsou otištěny v tomto čísle na straně 3. Zvýšili jsme příspěvek a rapidně rozšířili okruh kotlů, na které je možné jej čerpat – zejména na všechny kotle třídy 3, tedy na automaty (i na uhlí). Doufáme, že s příspěním města a dotace z národních programů SFŽP (až 50 tis., s vyřízením pomůžeme) se podaří v tomto roce obměnit daleko větší počet kotlů než vloni. V minulém roce byly s příspěvkem města vyměněny dva staré uhelné kotle o celkovém výkonu 55 kW za kotle peletkové.
Velkými zdroji znečištění jsou škola (zde probíhá debata o společném projektu s vedením továrny MRS („Oliba“)) a sokolovna (výbor Sokola připravuje na tento rok rekonstrukci kotelny). V radě města zvažujeme i další opatření, která by vedla ke zlepšení stavu ovzduší ve městě, ale bez zodpovědného přístupu každého majitele nemovitosti k této problematice nemůže dojít k rapidnímu pokroku!

Martin Mach, starosta města