Kauza vracení dotace (a placení penále) na rekonstrukci koupaliště z let 2005-6 se po roce blíží ke svému závěru. Po verdiktu Ministerstva financí z února t. r., kdy nám prominulo z celkové částky odvodu cca 5,5 mil. Kč pouze několik set tisíc korun, jsme intenzivně zkoumali možnosti dalšího snížení vyměřené částky. Opět jsme požádali o odklad s placením, což nám finanční úřad povolil a odložil do 5. 12. 2008. Mezitím jsme se pokoušeli lépe zformulovat naše argumenty pro prominutí odvodu a penále, lépe vysvětlit, že k zneužití dotace nedošlo, a hledali cesty, aby naše informace byly vyslyšeny na správných místech.

V polovině května (po uplynutí zákonné lhůty) jsem poté požádal ministerstvo znovu o prominutí celé částky s novými argumenty. Zdálo se, že naše věc vypadá nadějně, že argumenty jsou chápány a že přílišná tvrdost původního rozhodnutí bude odstraněna. Bohužel, došlo k tomu pouze částečně. Poslední říjnový den MF ČR vydalo rozhodnutí, kterým nám odpustilo vracení cca 1,65 mil. Kč. Celková bilance a její vývoj je v následující tabulce :

rozhodnutí FÚ

prominuto MF

FÚ požaduje

FÚ již má

zbývá doplatit

5 339 633,- Kč

2 065 027,- Kč

3 274 606,- Kč

946 354,- Kč

2 328 252,- Kč

Po tomto posledním rozhodnutí jsem vše opět konzultoval s právníky a je zřejmé, že částku, která zbývá (tj. 2,328 mil. z celkové škody 3,274 mil., neboť finanční úřad již 946 tis. zadržel v průběhu roku na vratkách DPH) musíme rychle zaplatit. Je to proto, že jsme vyčerpali všechny opravné prostředky a žádosti, a odvolat se nelze. Zaplatit musíme ve lhůtě, aby nám nenabíhalo penále a také proto, abychom byli i nadále z pohledu státu bezdlužní. V opačném případě bychom se nedostali k žádným dotacím. Jedinou hypotetickou šancí, jak časem dostat tyto peníze zpět, je soudní pře se státem, což se pochopitelně musí důkladně zvážit.

Co to tedy pro nás aktuálně znamená? Mobilizovat zdroje a rezervy a zaplatit v průběhu asi 2 týdnů požadovanou sumu. Částku se pokusíme zaplatit z provozních prostředků (tj. z ještě nevyčerpané části letošního rozpočtu) a z hodpodářského výsledku minulého roku (tj. zvýšeného zůstatku na běžném účtě). V případě nouze (např. pokud by koncem roku nezbývalo na výplaty apod.) bychom použili i hospodářský výsledek z městských lesů. Nedotčen tak zůstane nový Fond rozvoje a rezerv, kam plynou od 1. 1. 2008 příjmy ze skládky a prodeje městského majetku. Pokud se nám toto podaří, bude to výsledkem zodpovědné finanční politiky v posledních dvou letech, a to přesto, že již v loňském roce jsme uhradili mnoho závazků. Škoda jen, že výsledky tohoto dvouletého snažení a šetření odejdou do státní kasy.

Martin Mach, starosta