Jawa 175V roce 1932, kdy ještě doznívala hospodářská krize, nebylo mnoho zákazníků, kteří by si mohli pořídit motocykl za 15 000 korun. Mnoho výrobců motocyklů, ale i automobilů bylo v této době nuceno ukončit výrobu.
   Této situaci se Jawa postavila se stopětasedmdesátkou. „Nejlepší stroj za málo peněz“ – hlásal dobový reklamní slogan. Nová lehká Jawa 175 byla na tehdejší poměry velice levná, stála jen 4 650 Kč, což byla jedna třetina ceny ostatních motocyklů této třídy. Nová jawička měla tříkanálový dvoutaktní jednoválcový motor o objemu 172,6 cm3, ten disponoval dostatečným výkonem 3,6 kW při 3 750 otáčkách za minutu. Motocykl měl třístupňovou převodovku, obsluhovanou ruční pákou, vedenou přímo ze skříně. Rám byl z lisovaného plechu. Motocykl dosahoval rychlosti 70–80 km/h při průměrné spotřebě 3–3,5 l/100 km.
   Aby mohla továrna vyrábět motocykly již v roce 1932, nekoupila v Anglii jen motory Villiers, ale i převodovku a další potřebné díly. Malá Jawa se stala během krátké doby prodejním šlágrem a výrazně se zasloužila o motorizaci tehdejšího Československa. Stroj byl v průběhu let různě vylepšován a modernizován, proto se ve výrobním programu udržel až do roku 1946, kdy byly sestrojeny poslední poválečné kusy.
Za VTCM

Jiří Říha