Nyní trochu podrobněji o jednotlivých etapách

1. Přípravné práce
V této etapě zpracovatel pozemkové úpravy ve spolupráci s pozemkovým úřadem vyhodnocuje podklady a analyzuje současný stav v obvodu upravovaného území. Vypracovává se seznam dotčených parcel a seznam dotčených vlastníků, dohledávají se neznámí či zemřelí vlastníci, sestavuje se dokumentace soupisu nároků vlastníků. Vyhodnocují se požadavky a stanoviska dotčených orgánů a organizací (včetně dotčených obcí), provádí se lustrace pozemků ve vlastnictví státu. Geodetické práce v této etapě jsou zaměřeny na polohopisné zaměření zájmového území, zajišťují se a řeší nesoulady v katastru nemovitostí, dohledává se a doplňuje bodové pole. Závěrečnou část této etapy tvoří vyšetření obvodu upravovaného území včetně stabilizace plastovou nebo kamennou značkou. Šetření obvodu se provádí komisonárně za přítomnosti dotčených vlastníků.

2. Návrhové práce
V této etapě se nejprve vyprojektuje plán společných zařízení, který je po projednání ve sboru zástupců schvalován na veřejném zasedání zastupitelstva obce. Do navrženého a schváleného plánu společných zařízení se rozmísťují nové pozemky vlastníků. Nové uspořádání pozemků projednává zpracovatel s jednotlivými vlastníky. Pozemkový úřad může rozhodnout o schválení návrhu komplexní pozemkové úpravy tehdy, když je dosažen souhlas vlastníků vlastnících nejméně 3/4 výměry řešeného území. Pozemkový úřad se snaží zajistit souhlas většiny účastníků řízení tak, aby rozhodnutí o schválení návrhu komplexní pozemkové úpravy nabylo co nejdříve právní moci a nemusely se řešit opravné prostředky. Po nabytí právní moci rozhodnutí o schválení návrhu komplexní pozemkové úpravy pokračuje zpracovatel komplexní pozemkové úpravy v přípravě digitální katastrální mapy (dále jen DKM). Po písemném potvrzení Katastrálního pracoviště Mělník, že DKM je vkladuschopná, vydá pozemkový úřad rozhodnutí o výměně vlastnických práv, popřípadě o přechodu věcných břemen. Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat a rozhodnutí nabývá právní moci posledním dnem 15denní lhůty, která začíná běžet dnem vyvěšení rozhodnutí veřejnou vyhláškou. Na základě tohoto rozhodnutí bude provedena změna v operátu Katastrálního pracoviště Mělník.

3. Vytyčení pozemků podle schváleného návrhu a mapové dílo
V této etapě proběhne vytyčování nových hranic pozemků u těch vlastníků, kteří o toto požádají.

4. Realizace plánu společných zařízení
V této etapě probíhá vlastní realizace společných zařízení, tedy — polních cest, zeleně, biokoridorů, biocenter, protierozních opatření apod. Pozemkový úřad projedná se sborem zástupců postup realizace — pořadí, ve kterém se jednotlivá společná zařízení budou realizovat. Na základě tohoto pořadí zadá pozemkový úřad vyhotovení projektové dokumentace, zajistí potřebná povolení a především zajišťuje finanční prostředky pro jejich realizaci.

Výsledkem dokončení pozemkové úpravy je tedy nejen pořádek v katastru nemovitostí, ale i vhodně doplněná krajina o společná zařízení a především spokojenost většiny vlastníků s tím, že mohou s pozemky lépe nakládat, a to buď přímo hospodařit nebo pronajímat či s nimi obchodovat.