Kostel sv. Martina - Masarykova uliceHradskoMěstská pečeťNáměstí Míru v noci

Město MšenoŽivot ve městěInformace pro turistyFirmy, službyMšenské novinyDomůAnglickyNěmecky


 ?

 

 Anketa

Guttenberg stavební společnost - člen skupiny PCS

© 2020 VIZUS | webmaster

Tento web je provozován na systému CMS.

Parní lokomotivy stále v oblibě


"Krasavice" č. 1Je potěšitelné, že parní lokomotivy nenávratně nemizí ze mšenské železniční trati. Po loňském příjezdu u příležitosti zahájení železničního provozu jako nové lokomotivy letos 14. června navíc na nádraží Mšeno přijely tři historické vlaky. Druhý vezla stařičká, ale omlazená lokomotiva 310 0134 a s třetím motorový vlak M 131 1. Protože cestující zaplnili vlaky a zastávky, rozhodli pořadatelé Městský úřad Mšeno a Sdružení obcí Kokořínska o dalším pokračování těchto vzpomínkových jízd.

Příjezdy vlaků očekávalo zaplněné nádraží lidmi všeho věku. Cestující se střídali ve vystupování a nastupování. Bylo těžké opustit drážní prostor, když tu probíhal pestrý kulturně zábavný program. Konala se tu netradiční svatba, ve 14.20 h vyhlášený poplach varoval diváky před leteckým útokem na čekající vlaky. Vojáci cDramatický moment - nálet. k. 42. pluku Terezín v rakouské výstroji a výzbroji poslali přítomné diváky do bezpečné vzdálenosti. To platilo i pro cestující ve vlacích, kteří také museli jít do úkrytu. Obránci s puškami mauser z roku 1890 zaujali pozice ke střelbě na útočící letadla. Hřměla střelba z kanonů a pušek. Po trojím obletu útočníci odletěli. Vojáci prohlíželi bojiště, zda nenajdou nevybuchlou munici. Cestující se pak mohli volně pohybovat k vlakům a po nádraží.

Dalším magnetem bylo pojízdné muzeum. V osmdesátiletém vagonu řady Zld o nosnosti 15 tun výpravčí c. k. drah vítal k prohlídce vcházející zájemce. Mohli i nakupovat nabízené knihy a obrazy parních lokomotiv.

"Krasavice" č. 2Pozornosti zájemců o starou techniku neunikly lokomobily, dřívější pomocnice zemědělců, dokud je nevytlačila elektřina a traktory. Jedna menší, dýmající a houkající, poháněla dětský kolotoč. Děti si libovaly. Jawácké motocykly a sidecary barvy khaki také poutaly pozornost. Nad nimi bylo o čem diskutovat. Dalším lákadlem pro děti bylo svezení na třech huculských koních z farmy Stránka. Procházející mladší generace si těžko představovala práci s tehdejšími ručně zhotovenými selskými vozy a s voznicí, které tu vystavovalo zemědělské muzeum v Kadlíně.

Své stánky měli také různí řemeslníci. Na odbyt šly ručně dělané slaměné ošatky. Dřevosoustružníkovi šla výroba dřevěných mís a okrasných předmětů od ruky, zvláště když vyhrával taneční orchestr Zvon s dirigentem Otou Křivanovským z Rakovníka. Druhé dostaveníčko s parními lokomotivami se opět vydařilo. Přáním většiny účastníků je vše za rok znovu zopakovat.

Jan |Bursa
foto Petr Gál