1V nedávné době se všichni žáci ze ZŠ Mšeno zapojili do školního projektu v rámci prevence návykových látek s názvem „Protikuřácký řetěz“. Cílem této akce bylo zjistit, jak jsou na tom naši žáci s kouřením. Kolik dětí ještě nezkusilo kouřit, kolik jich to zkusilo a přestalo a kolik z nich se považuje za kuřáky. Také jsme se chtěli dovědět, kolik rodičů našich žáků kouří.

A jak protikuřácký řetěz, přesněji 4 řetězy vznikaly? Učitelé po krátkém motivačním úvodu informovali žáky o postupu celé akce. Zazněla dvě důležitá pravidla: 1. uvádí se jen pravda, 2. za pravdu se netrestá. Akce byla samozřejmě anonymní, byla zajištěna diskrétnost – v zadní části třídy byla připravena lavice s barevnými proužky, otázkami a lepidlem. Žáci měli za úkol odpovídat na 4 barevně odlišené otázky. Pokud si na danou otázku odpověděli kladně, vybrali barevný proužek, slepili ho jako další článek řetězu.

2Po vystřídání všech žáků rychlá spojka odnesla vzniklé řetězy vybraným žákům 9. ročníku. Žáci přinesené řetězy za třídy spojovali do čtyř řetězů, aby jejich délka mohla názorně zobrazit statistické údaje. Výsledky této akce byly vystaveny na sále školy a velikost řetězů zdokumentována fotografiemi. Akce měla mezi zúčastněnými kladný ohlas, hlavně pro svůj rychlý průběh, okamžitou informaci, kterou mohli všichni mezi sebou prodiskutovat.

Něco z výsledků: projektu se zúčastnilo 248 žáků z 291, nejdelší řetěz byl slepen ze 148 článků a odpovídal otázce: „Mám jednoho nebo oba rodiče kuřáky“, dalším méně příjemným zjištěním bylo, že máme na naší základní škole 29 kuřáků.

A jaké závěry z výsledků akce plynou pro metodika prevence, vedení školy a pedagogy? Především, že téma kuřáctví mezi mládeží a dětmi je nutno zařazovat do jakéhokoliv předmětu nebo hodiny, ale vždy je potřeba s dětmi otevřeně hovořit a vést je k upřímné diskusi v oblasti kouření. Dále je důležité kvalitním zapojením žáků v interaktivních preventivních programech nacvičovat podstatné dovednosti, např. jak odmítnout cigaretu, jak trávit volný čas, jak se uvolnit.

3Na prvním stupni děti pracují v komunikačním kruhu, skupinových aktivitách, ve kterých sledujeme hlavně názor dětí na rozšířenost kouření všeobecně, dopad na poškozování zdraví, ničení pěkného prostředí. Podněcujeme názory dětí tak, aby je uměly formulovat, respektujeme jejich názory a negativní názory společně přijatelnou formou opravujeme. Ve vyšších ročnících posilujme právní vědomí žáků, snažíme se o upevňování morálních a mravních hodnot, osvojování si humanistických postojů apod.

Potencionální kuřáky vedeme ke snaze o změnu svého chování v oblasti kouření, uvědomění kladů, které jim, když přestanou kouřit, přinesou změny do běžného života.

Mgr. Hana Nečasová, metodik prevence na ZŠ Mšeno