Trochu ve stínu známějšího Kokořínska zůstává kraj mezi Dubou a Úštěkem, hluboké lesy plné divokých skal, kterým železité příměsi dávají často bizarní tvary. Východiskem našeho dnešního putování zdejším krajem je Dubá, městys za Čapská paliceseverní hranicí mělnického okresu, který se stal rekreačním centrem s nástupem doby chalupářské. Z Mělníka se sem dostanete některou z autobusových linek, jezdících z Prahy do Rumburka či Jablonného v Podještědí. Od autobusového nádraží se jde po modré turistické značce, kolem barokního kostela z poloviny 18. století, kus po silnici a pak už lesem až na vrchol Dubové hory - neděste se, má jen 387 m. Nabytou výšku vzápětí ztratíme, cesta padá do údolí, z Pavliček pokračuje dlouhým dolem pod Zámecké schody, na rozcestí se zelenou. Kdo ještě nebyl cestou do Pekla na Čapské palici, může si tu k ní odskočit, je to jen kousek, ale na skalních schodech se trochu zapotí.

Pokračovat budeme pro změnu po zelené, opačným směrem, od Čapu, ale ani tady na tom nevyděláme, za chvíli i zde začneme stoupat serpentinami lesní cesty na Kostelecký hřeben. Nenechte si ujít odbočku na Krápník a Tisící kámen, obrovské skalní převisy, oblíbená noční přístřeší pěších vandrovních. O kousek dál se zprava připojí žlutá značka od Martinské stěny, komu nevadí kilometr navíc, může se po ní zajít podívat na vyhlídku, pohled ze skal do hlubokého Komářího údolí stojí za to. Žlutá a zelená jdou chvíli spolu na další rozcestí, tam se se zelenou rozloučíme. Další slepá odbočka vede na Husu, po skalním hřbetě s vyhlídkami dojdeme k pískovcovému útvaru ve tvaru husí hlavy se dvěma malými skalními okny. Dál lesní cestou po žluté, vpravo se na chvíli otevře výhled na Vlhošť, 614 m vysokou znělcovou kupu, obklopenou mohutnými pískovcovými terasami. Na začátku Skalky nepřehlédněte stánek s občerstvením, pivko a buřtík rozhodně nemohou uškodit, další možnost bude až v cíli dnešního putování divočinou.

Za vsí se jde kousek po silnici, pak žlutá značka odbočí a začne klesat do údolí Hrádeckého potoka, dole se připojí červená a obě společně nás přivedou na Helfenburk, zříceninu hradu ze 14. století. Dnes se parta nadšenců snaží o jeho restauraci Helfenburka docela jim to jde, hradní věž s vyhlídkou je již přístupná, platí se dobrovolné vstupné do kasičky na obnovu hradu. Po prohlídce si můžete vybrat, kratší cestu po žluté údolím, nebo po červené přes protější kopec s vyhlídkou na hrad. Až se obě značky zase setkají, vybereme si žlutou a za nedlouho jsme v Úštěku, cíli dnešní cesty. Městská památková rezervace nabízí zbytky opevnění, zámek, hrad přestavěný na pivovar, gotické a renesanční domy, faru pro změnu barokní. A přeje-li počasí, je tu rybník Chmelař, lákající k vykoupání. Návrat domů je jen lehce komplikovaný, vlakem do Litoměřic, vystoupíte na horním nádraží a máte dost času na procházku přes město, vlaky do Mělníka a Všetat, kde se přestupuje na Prahu, odjíždí ze zastávky Litoměřice-město. Malá rekapitulace na závěr, včetně všech odboček jste dnes nachodili 25 km.